EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen
Maria schreef:Maar waarom zijn dan de meeste hoofdpersonen van die zielige of irritante figuren.
Tenminste dat vind ik..
Behalve Elizabeth dan..maar ook zij wordt aan het einde zwakker.
Van alle Austen vrouwen heb en had ik altijd de meeste sympathie voor Elizabeth.

En wanneer ze er zo'n hekel aan had aan de rol waarin vrouwen destijds geplaatst werden.
Waarom schreef ze dan niet over een heel ander type vrouw??
Catherine Morland is toch niet zielig? Oké, ze is wat naïef en wereldvreemd, maar in the end ziet ze dit in en probeert ze haar fouten recht te zetten. Elinor Dashwood is ook niet per definitie zwak, Anne Elliot is intellectueel, verstandig en sensible, en ook Emma heeft haar goede kanten! Marianne Dashwood make-t ook amends voor haar fouten in the end, en zoekt atonement. Maar dan komt Fanny Price: Tja. Wat een irritant, pious, betweterig en zwak vrouwtje is dat zeg.. :roll:
Hoofdpersonen zielig of irritant....Ik zie dat niet. Er is het een en ander gebeurd in hun levens, of nog niet. Maar ik zie ze niet als zielig of irritant.
Als ik het zo lees Maria, geniet je wel van de boeken? :shock:
Niamh schreef:Hoofdpersonen zielig of irritant....Ik zie dat niet. Er is het een en ander gebeurd in hun levens, of nog niet. Maar ik zie ze niet als zielig of irritant.
Als ik het zo lees Maria, geniet je wel van de boeken? :shock:
Hmm, nou ja, Emma had haar irritante trekjes, en Fanny Price zeker, toch?
Niamh schreef:Ja Emma. Fanny Price hmm...nee.
Nee? Ik kon haar absoluut niet uitstaan.. :lol: Sure, ze is moreel standvastig, en komt op voor haar principes, maar: Ze is niet witty, en springt er niet echt uit zeg maar, ze is te passief en eigenlijk gewoon een beetje saai.. Maar dat vind ik..
Ja ok, misschien wat saaitjes, maar niet irritant of zwak, in mijn ogen dan hoor ;) En ze bloeit ook op. Dat vind ik toch ook belangrijk. Ook al zijn ze wat dommig in het begin, ze worden steeds wijzer. En nee, ik zeg niet dat ze allemaal dommig zijn ;)
Niamh schreef:Ja ok, misschien wat saaitjes, maar niet irritant of zwak, in mijn ogen dan hoor ;) En ze bloeit ook op. Dat vind ik toch ook belangrijk. Ook al zijn ze wat dommig in het begin, ze worden steeds wijzer. En nee, ik zeg niet dat ze allemaal dommig zijn ;)
Hmm, ze bloeit wel op, maar blijft - naar mijn idee - toch altijd hangen op niveau muurbloempje, zelfs al wordt ze uiteindelijk een beetje de spil van het gezin.. Ik weet het niet, ik vind iets gewoon verschrikkelijk hatelijk aan Fanny Price, maar kan er niet mijn vinger op leggen wat dat nou precies is..
@ Sebazzel, te deugdelijk en braaf???

Jane hoofdpersonen zijn geweldige vrouwen, maar met hun fouten, zoals elk mens. Wel zijn het dames die vasthouden aan hun principes, misschien wat onervaren en naief in het begin, signalen verkeerd oppakken, vooroordelen hebben maar nooit zijn ze slecht, vals, lui, dom, ontrouw etc.

Ze beschrijft natuurlijk ook andere vrouwen.......Mrs. Bennet, Mrs Allen en al de anderen die de boeken zo grappig maken, maar goed, dat telt voor de mannen net zo.

Hoe zou Jane neer kunnen kijken op vrouwen??? Ze was er zelf 1, en wat voor 1!!!

Echt mild was ze niet in haar oordeel, lijkt me.
Naar mijn idee komen de ouders/opvoeders er het slechtst af in haar boeken. Vaal lijken de kinderen verstandiger dan de ouders.
Ik geniet al zo'n beetje 40 jaar van Jane Austen.
Ze is een van dè schrijfsters waar ik ontzettende bewondering voor heb..
maar de laatste tijd,nou sinds dit forum,ga ik anders kijken naar haar personages.

Ik weet dat ik een bom heb geplaatst toen ik deze topic neerzette,
want er wordt nu waarschijnlijk gedacht:
"hoe kun je zeggen een Jane Austen liefhebster te zijn,en vervolgens zo'n vraag stellen...??
Maar goed dat was de vraag die gisteren ineens bij mij op kwam..

Maar wat denk ik ook een rol speelt zijn de verfilmingen van haar boeken..
Verfilmingen geven mij nooit wat een boek mij geeft..
Het lijkt wel of ik daardoor de dingen anders zie of beleef dan dat ik in de boeken doe
Zo vind ik bijvoorbeeld Keira Knightley in de rol van Elizabeth vreselijk.
Maar goed ik ben zo ie zo geen fan van Keira Knightley
Terwijl Jennifer Ehle voor mij gewoon Elzabeth Bennet is.
Maar misschien is het ook zo dat"overdaat schaadt"
er komen tèveel verfilmingen.

Maar goed ik had het niet over de verfilmingen maar "gewoon"over de vrouwen van Jane.
Ik ga me er de komende tijd weer eens geheel blanco in proberen te verdiepen..
En de personages één voor één weer eens opnieuw bestuderen
Ik hoop dat ik niet tegen tèveel schenen heb geschopt...
Eigenlijk is toch het belangrijkste dat ik er intens van geniet.
Hoe ik er verder ook tegenaan kijk.

Of en hier komt dan eigenlijk meteen een nieuwe vraag...
Ben ik wel een oprechte Jane Austen fan wanneer ik er anders tegenaan kijk?
kan het een met het ander samen gaan??
Waarom niet? Iedereen kijkt ietsje anders tegen de verhallen en personagen aan (hoewel soms meer naar anderen). Je hoort niet een bepaalde mening te hebben om fan van de boeken/schrijster te kunnen zijn. Maar als er iets/iemand is waarop de meningen heftig uiteen lopen is dat Fanny Price. In veel opzichten is ze inderdaad zwak. Persoonlijk zou ik veel liever gaan shoppen met Mary Crawford! Maar als het gaat om een kwestie van principe of wat ze goed/slecht vindt heeft ze en ruggegrat van stal. Daar moet je wel bewondering voor hebben. Maar ja, we hebben al een onderwerp toegewijd aan de soms infuriating Miss Price. Voor mij is de vraag meer wat Austen vond van mensen. Getuige de uiteenlopnde aarde van al haar characters was ze zeer bewust van het beste - en slechtse - die ze konden zijn.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!