EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen
Ik vraag mij af wat jane nu eigenlijk ècht van vrouwen vond...??
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat ze het eigenlijk maar "zielige"figuren vond..
Ze zijn of hulpeloos,ziek,zwak en misselijk..
Of onafhankelijk maar worden aan het einde toch weet afhankelijke typetjes.
Ik denk dat ze niet echt een hoge pet op had van het "verschijnsel"vrouw.
Hoe meer ik over jane Austen nadenk,hoe meer vraagtekens ze oproept..

Wat vinden en denken jullie...??
Wat een leuk topic!

Tja wat Jane echt van vrouwen vond. Ik denk niet dat het de vrouwen is die ze zielige figuren vond. Maar dat ze er juist een hekel aan had in welke rol ze werden geduwd door de samenleving en mannen.
Maar waarom zijn dan de meeste hoofdpersonen van die zielige of irritante figuren.
Tenminste dat vind ik..
Behalve Elizabeth dan..maar ook zij wordt aan het einde zwakker.
Van alle Austen vrouwen heb en had ik altijd de meeste sympathie voor Elizabeth.

En wanneer ze er zo'n hekel aan had aan de rol waarin vrouwen destijds geplaatst werden.
Waarom schreef ze dan niet over een heel ander type vrouw??
Maria schreef:Maar waarom zijn dan de meeste hoofdpersonen van die zielige of irritante figuren.
Tenminste dat vind ik..
Behalve Elizabeth dan..maar ook zij wordt aan het einde zwakker.
Van alle Austen vrouwen heb en had ik altijd de meeste sympathie voor Elizabeth.

En wanneer ze er zo'n hekel aan had aan de rol waarin vrouwen destijds geplaatst werden.
Waarom schreef ze dan niet over een heel ander type vrouw??
Ik vind Elizabeth helemaal niet zwakker, juist sterker! Ze ziet haar eigen fouten in, dat lijkt me juist een erg wijze les. Maar wat versta jij onder 'zwakker', Maria?
Ik moet even goed nadenken hoe ik dit het beste kan formuleren..

Maar het ironische van Elizabeth wat ze in het begin had dat sprak mij erg aan.
terwijl dat later voor mijn gevoel steeds zwakker werd.
En ze daardoor voor mijn gevoel ook zelf zwakker werd..
Ze werd ook doordoor in mijn ogen gewoner .
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.

Ga daar nu even goed over nadenken :ugeek:
Ik denk dat de positie van de vrouw in haar tijd Jane Austen juist heel erg bezighield. Ik denk dat ze zelf erg ongeduldig was over de sociale normen en waarden die vastlegde dat je als dame niet hoorde dit te doen of dat te doen. Maar het was de wereld waarin ze zich bevond, en waarin zij haar best moest doen om gelukkig te leven. Zij zag vrouwen (naar mijn mening) helemaal niet als "hulpeloos, ziek, zwak of misselijk". Ze wist gewoon dondersgoed onder wat voor beperkingen die dames zich bevonden - en dat heeft ze gewoon onpartidig beschreven in haar werk.

Er zijn heel veel mensen en 'critics' die ontevreden roepen, 'Hé, die Austen! Zij schijnt zo goed te zijn geweest. Waarom heeft ze zich niet veel meer uitgelaten over politiek, de oorlog met Napoleon (die toen heel erg heerste), de positie van de vrouw e.d. Ik denk dat het kwam omdat die 'issues' haar gewoon niet intereseerde. Nee, dat is niet helemaal juist. Ik denk dat ze weldegelijk geinteresserd was. Maar zij was geen maatschappelijke criticus - zij was een novelist. Zij probeerde niet te zeggen hoe het moest, zij gaaf gewoon weer hoe het was in haar boeken.

Ik ben overtuigd dat Jane Austen wel degelijk een hele hoge dunk had van vrouwen, en respect voor wat ze allemaal moest meemaken in de periode waarin zij leefde.
Jane was zelf een sterke, intelligente, scherpzinnige en getalenterde vrouw, en was omringd door een heel scala aan sterke vrouwen; hun enige probleem was de sociale ongelijkheid waarmee ze te kampen hadden, wat ook zeer duidelijk doorschemert in haar boeken - en daarom erger ik me aan de mensen die Jane Austen's novels zien als romance novels, en ze gelijkstellen aan die Jill Mansell-chickflicks - ze zijn zoveel meer dan alleen dat, ze hebben zoveel verschillende lagen.. Maar mij kun je niet wijsmaken dat de vrouw die Elizabeth Bennet heeft verzonnen een lage dunk van vrouwen had.. :lol:
Sebazzel schreef: Maar mij kun je niet wijsmaken dat de vrouw die Elizabeth Bennet heeft verzonnen een lage dunk van vrouwen had.. :lol:
Drie duimen omhoog!!!
Karenlee schreef:Drie duimen omhoog!!!
6 duimen omhoog!!!

Ik denk juist het tegenover gestelde. Als ik de characters goed bekijk, krijg ik het gevoel dat Jane Austen soms haar eigen karaktertrekjes in haar personages heeft verwerkt. Natuurlijk weet ik niet of dit waar is, maar ik denk dat iedere schrijver/ster wel eigen karakter trekken in zijn/haar verhaal te vinden zijn.
Niettemin denk ik dat Jane Austen juist diverse situaties van vrouwen in de maatschappij in haar verhalen heeft proberen laten zien. Juist omdat het zo op vrouwen gericht lijkt te zijn.
Dus nee, ik denk helemaal niet dat Jane Austen een lage dunk had van vrouwen, integendeel. Zij noemde het niet voor niets haar ''kinderen''. Dat zegt ook al iets denk ik.
Elizabeth Bennet zwak?? Zo zie ik dat dus echt totaal niet! Ik vind haar juist een enorm sterke vrouw, wat er ook gebeurd. En haar schepster kan nooit vrouwen als zwak of minderwaardig hebben gezien.
Jane Austen heeft meerdere sterke vrouwen bedacht, naar mijn mening.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!