EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen
By Diewertje
Ik weet niet zo goed onder welk kopje ik dit moest plaatsen -- het gaat namelijk over Jane Austen's boeken in het algemeen. Ik heb namelijk de indruk dat ze zich er soms wat makkelijk van afmaakt, voornamelijk bij het afronden van zij-verhaallijnen.

Bijvoorbeeld, in Northanger Abbey erft de aanbidder van Elinor - volgens mij heette hij Edward? net zoals in S&S zoiets heb ik onthouden - op het eind opeens veel geld, waardoor ze kunnen trouwen. In Emma blijkt Harriet opeens de dochter van een gentleman te zijn waardoor ze ook makkelijker kan trouwen met Robert Martin. En in Persuasion blijkt dat de weduwe Mrs. Smith nog veel geld tegoed heeft en met de hulp van Wentworth ontvangt ze dat.

Dat was even waar ik zo opkwam...misschien zijn er nog meerdere voorbeelden. Of juist voorbeelden die dit tegenspreken?
By Merdyff
In Emma blijkt Harriet net niet de dochter van een gentleman te zijn, maar voor Robert Martin maakte dat niet uit omdat hij zelf 'maar' een farmer is.
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Er zijn in haar boeken inderdaad wel veel 'toevalligheden', dingen die wel erg goed uitkomen voor bepaalde personages. Ik denk onder andere ook aan Lucy Steele die plots toch wel meer voor Robert Ferrars blijkt te voelen (al heeft dat ook wel te maken met het feit dat Robert plots de erfenaam wordt) en aan Louisa Musgrove en Captain Benwick die gaan trouwen, zodat Captain Wentworth vrij is om te gaan ontdekken of hij nog een kans maakt bij Anne.
By Frouckje
dit is een interessante vraagstelling!
in eerste instantie lijken die happy endings wel heel vergezocht en niet realistisch. maar is dat toch niet stiekem waar we naar toe leven? we hopen allemaal dat de personages gelukkig worden met degenen van wie ze houden.
is dit realistisch? waarschijnlijk niet. maar het zijn ook niet voor niets fictieve personages. als Mr. Darcy aan het eind van het verhaal Caroline Bingley bezwangerd had, Lizzy met een gebroken hard achterlatend, was het verhaal dat nog wel zo fantastisch geweest?
door de geweldige gebeurtenissen in de levens van Jane's personages kunnen wij blijven dromen. en natuurlijk weten we dat er geen echte Darcy's en Knightley's zijn, maar dat wist Jane ook dondersgoed. haar eigen leven ging ook niet over rozen. maar in plaats van bij de pakken neer te zitten creëerde zij een wereld waarin alles mogelijk was. misschien was het haar manier om te overleven!
gut... wat een filosofische kwestie is dit eigenlijk...
Frouckje schreef: maar in plaats van bij de pakken neer te zitten creëerde zij een wereld waarin alles mogelijk was. misschien was het haar manier om te overleven!
gut... wat een filosofische kwestie is dit eigenlijk...
Idd, maar wel een goeie. ;)
Ik denk hier ook heel vaak over na, hoe is ze tot zo'n verhaal gekomen? Wat heeft haar geinspireerd?
Zitten er eigen karaktertrekken in haar personages verstopt?
Dat laatste zou mij niet verbazen, aangezien veel schrijvers/fsters een beetje eigen karaktertrekken in hun verhalen stoppen, onbewust of bewust.
Die vragen branden al in me sinds ik Jane Austen ken......to bad I cannot have the awnsers of these questions. :(

@ Merdyff: Wat heb jij aldoor van die mooie mannen op je avatar ;) die van North and South is al helemaal Hot :lol:
By Em'ly
Het huewlijk tussen Lizzie en Mr. Darcy zou in het echt ook onmogelijk zijn geweest, Je kon niet zeggen dat je niets van je familie aantrok of zo. Wel is het huewlijk tussen Mr. John Knighley en Issabelle Woodhouse realistich
By Merdyff
Lavendula schreef:@ Merdyff: Wat heb jij aldoor van die mooie mannen op je avatar ;) die van North and South is al helemaal Hot :lol:
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het volledig met je eens ben. :lol:

On topic: Ik denk dat we een beetje afwijken van wat Mrs. Shakespeare eigenlijk wilde zeggen met dit topic. (Al kan ik het best mis hebben.) Ik denk dat het niet echt gaat over het feit dat er een happy end is (want we weten allemaal wel dat Jane Austen van happy endings hield), maar vooral de manier waarop dat happy end bekomen wordt. En dan vooral in de 'neven-plotlijnen'. De hoofdpersonages moeten meestal wel genoeg meemaken vooraleer ze uiteindelijk met 'hun' man kunnen trouwen, maar soms lijkt het alsof Jane Austen té graag voor iedereen een happy end wil en daarom snel nog iets moet verzinnen om ook de nevenpersonages gelukkig te maken. Zoals het fortuin van Mrs. Smith in Persuasion of het huwelijk van Eleanor Tilney.
@Merdyff

Dat is heeeeeel goed opgemerkt zeg :shock:
Nu ik er bij nadenk zou je best nog eens gelijk kunnen hebben.
Makes pretty good sense. Misschien hield ze ook wel van UBER happy endings.
Ja precies, Merdyff, dat bedoelde ik inderdaad.
Ik moet bekennen dat ik dit commentaar volgens mij ergens heb gelezen - heb net een poging gedaan om te zoeken waar, maar ik ben geen idee meer waar.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!