EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
By Karenlee
by a lady schreef:Maar ik vraag me dan echt af hoe hij er ooit op gekomen is om zo een persoon te trouwen, dan ben je zelf toch ook niet helemaal goed bij je verstand.
Merdyff schreef: Dat word inderdaad in het ooek beschreven....maar dan nog!!!! Hoe oppervlakkig is dat eigenlijk wel niet.
Aha - hebbes!

“Her father captivated by youth and beauty, and that appearance of good humor, which youth and beauty generally give, had married a woman whose weak understanding and illiberal mind, had very early in their marriage put an end to all real affection for her."

Ik denk dat de woorden 'good humor' een belangrijke rol hier spelen. Mr Bennet is te intelligent om helemaal 'opervlakkig' te zijn - als dat zo was, zou hij meer een 'Sir Walter' zijn, en Lizzie en Jane niet weet te waarderen. Maar dat is niet het geval. Daardoor was het ook (denk ik) niet alleen om 'youth and beauty' dat hij hing trouwen, maar dat 'appearance of good humor'. Dat was van grote belang - een vrouw die aardig en vrolijk zou zijn in goede tijden, en die lief, verstandig en ondersteunend zou zijn in slechte. Ze had dus de 'appearance' of good humor, but dat bleek helemaal schijn te zijn. Je moet dus ook rekening houden met het feit dat jonge paren in die tijd niet zo veel kans had om elkaars 'ware' aarde te ontdekken voor het huwelijk. Ze zagen elkaar meestal altijd onder begeleiding en iedereen deed natuurlijk hun beste voetje voor tijdens het 'paren-dans'. Wat een teleurstelling moet dat voor Mr Bennet zijn geweest! Hij is daardoor super cynisch geworden en heeft toevlucht genomen in zijn eigen wereldje van zijn 'study'. Ik vind hem zelf best grappig, en hij houdt inderdaad veel van Lizzie en Jane, maar hij heeft overduidelijk niet veel besef van wat zijn verplichtingen zijn als vader, en/of niet genoeg energie of ruggengrat om ze uit te voeren. Op bepaalde momenten in het boek, heeft hij Lizzie even veel pijn en verdriet verzorgd als haar moeder.
By Jet
Karenlee schreef: Je moet dus ook rekening houden met het feit dat jonge paren in die tijd niet zo veel kans had om elkaars 'ware' aarde te ontdekken voor het huwelijk.
Ja klopt! Denk maar aan wat Charlotte Lucas zei:
"Happiness in marriage is entirely a matter of chance. If the dispositions of the parties are ever so well known to each other or ever so similar beforehand, it does not advance their felicity in the least. They always continue to grow sufficiently unlike afterwards to have their share of vexation; and it is better to know as little as possible of the defects of the person with whom you are to pass your life.".
Een heel erg "kil" standpunt eigenlijk. Daaruit blijkt wel dat huwelijken vaak heel berekenend werden aangegaan (Charlotte is daar een prachtig voorbeeld van) en dat beslissingen ook vaak snel werden genomen - al na een heel korte kennismakingsperiode. Gelukkig maar dat er mensen waren die er anders over dachten, en dat onze "heroines" (Lizzy en Jane) wel uit liefde zijn getrouwd ;)
By by a lady
@ Karenlee:

Ik wist inderdaad dat het in dit citaat genoemd werd :). Maar dan nog verwonderd het mij zo....maar ja we leven natuurlijk ook in de 21e eeuw. Hij heeft in ieder geval gehandeld zoals Charlotte Lucas het ook zou doen. Snel handelen.....vooral niet teveel te weten komen. Daar heb je immers een heel huwelijk voor. Eigenlijk is het ook wel zielig dat die twee met elkaar opgezadeld zitten.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!