EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Over Jane Austen zijn ontelbaar veel biografieën geschreven. Daarnaast zijn ook veel boeken gebaseerd op een verhaal van Jane Austen of zijn schrijvers op een andere manier creatief met haar werk aan de haal gegaan. Hier kun je meepraten over die boeken.
By Jane
Een jaar of vijf geleden stuitte ik op The Other Mr. Darcy in een gerenommeerde boekhandel in Bath. Ik was met een aantal dames van het forum in Bath voor het festival en ik was helemaal in de Austen mood. Natuurlijk kon ik The Other Mr. Darcy niet weerstaan ;) en tja, toen ik eenmaal ging lezen kon ik niet meer ophouden.

Het was in eerste instantie de title in combinatie met het onderschrift Unpredictable courtships appear to run in the Darcy family wat mij het boek open deed slaan. Ik ben namelijk nogal kieskeurig geworden als het gaat om sequels van Pride and Prejudice. Sinds ik in het jaar 2000 fanfic ontdekte las ik alles wat ik maar tegen kwam. Van heel veel sequels die nu in druk verschenen zijn heb ik de eerste versie gelezen op de fanfic boards, constructive kritiek geleverd en met sommige auteurs als beta reader meegelezen.

Tegen 2010 had ik het wel zo een beetje gezien wb fanfic en was ik weer bezig met de originele Jane Austen novels. Maar dit boek trok aan! Ook de opdracht In loving memory of my mother Sophie. You would have laughed intrigeerde. Dit was een sequel met humor! Ironie, geestigheid en humor bezat Jane Austen in overvloed en dat maakt haar werk ook zo aantrekkelijK voor mij. Er zijn duizend en een redenen waarom Jane Austen nog steeds een topper is. Voor mij staat humor ( en ironie) in de top vijf. Een goede sequel moet geloofwaardig zijn en kloppen wat betreft historische correctheid. De verhaallijn moet interessant zijn, niet te langdradig met (overbodige) historische deatails en moet vooral humoristisch zijn. Ik wil (glim)lachen als ik lees, ik wil herinnerd worden aan de magie van Pride and Prejudice, en een goede sequel heeft dat allemaal!

Monica Fairview's The Other Mr Darcy is zo een boek. Het heeft alles en meer dan dat: Een originele invalshoek. Het gaat namelijk over Caroline Bingley! Het boek opent met een Rhet Butler-achtige scene als Caroline Bingley zich terugtrekt in de library van Netherfield Park op de dag dat Mr. Darcy trouwt met Elizabeth Bennet. Ze krijgt daar een flinke huilbui, Caroline Bingeley, seriously? :shock: , en laat zich even helemaal gaan terwijl ze natuurlijk wel zorgt dat niemand binnen kan komen door tegen de deur te gaan staan. Dit is het citaat wat mij het laatste duwtje gaf om dit boek te kopen, 'the hook'.

She needed to repair the ravages her pathetic bawling had caused. At any moment, someone else could come in and discover her. She moved to look into a mirror that hung above the mantelpiece.

And recoiled in shock.

....
For there he was, reflected in the mirror, sitting with his legs stretched before him, watching her gravely. He was a complete stranger. He had sat there, all that time, silent witness to the one moment in her adult life when she had broken down in such an utterly demeaning fashion.

....
The stranger stirred and came to his feet. His face, which had been in the shadows, entered the light as he shifted, and she drew in her breath. In her befuddlement she thought for a moment that it was Darcy himself.

.....

'If you were a gentleman,' she remarked, with as much haughtiness as her anger would allow her, 'you would have left the room'.

He waved his half- empty glass towards the door. 'Unless I left through one of the windows, I really had no option but to stay.' His hand indicated the rest of the room as if to prove to her the truth of his words. Because she was still befuddled, her eyes followed it, noting that the room had no French doors, and that the windows were quite narrow.

'Well,' she persisted, but her anger had abandoned her, to be replaced by exhaustion, 'you ought to have thought of something.'

Ik ben het boek aan het herlezen om te zien of ik er nog steeds zo een plezier aan beleef als destijds. Heb jij het boek ook gelezen? Wat vond je ervan? Vind je het leuk mee te denken over wat een sequel nodig heeft om fantastisch te zijn? Feel free to join in! De komende tijd wil ik mijn (her)leeservaringen hier delen aan de hand van sprekende citaten. :)
Ik weet nog hoe enthousiast je hierover was. Ik ging een volgende keer in Bath op zoek maar kon het niet vinden! Misschien moet ik nu toch wel een poging online doen...
Wat leuk Jeannette, ik krijg helemaal zin om het te lezen. Ik zag trouwens dat het ook bij Bol.com te krijgen is. Misschien dat ik het vraag voor Sinterklaas.
Besteld! Heb het via "used books" bij Amazon.co.uk kunnen krijgen voor minder dan 5 euro incl. verzendkosten. Koopie!
Jongens, wat een leuke reacties allemaal! Ik zal het niet al te spoilerish maken. :P En dat is inderdaad een koopje, Karen! :up:
Ik weet nog Jeannette dat jij het boek op het vliegveld aan het lezen was en continue zat te lachen.

Ik ga het nu ook bestellen.

Liefs Maria Xxxxx
Dat klinkt zeker als een originele invalshoek. Ik ben benieuwd, en wil het zeker gaan lezen!

Bedankt voor de tip:-)

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!