EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

De grote 'wie is de leukste Jane Austen-man' poll, kletspraatjes en andere zaken vind je hier.
Sebazzel schreef: Oh, ik moet er absoluut niet aan denken.. Those stifled drawing rooms, een patriarchal culture met vele misogynistische elementen, weinig vrijheden, niet veel mogelijkheden om buiten je eigen "kring" te komen en om de wereld te zien en verkennen... Als vrouw zijnde, dan. Als man zijnde zou ik ook hebben moeten worstelen met mijn seksualiteit.
Dat laatste is zeker jammer.
Maar verder, ach, ik zou het waarschijnlijk wel overleven :P Die discussie over rechten van vrouwen e.d. is hier inderdaad al eerder gevoerd, in ik merkte toen al dat ik hetzelfde had: joh, het heeft ook wel weer iets... ik zou bijna zeggen romantisch. Zo lang ik inderdaad maar in een bepaalde kring hoor, met een man met grote bibliotheek waar ik gebruik van kan maken ;)
Het meeste in de vorige berichten herken ik wel.
Groot Brittanie heeft toch een speciale plek in mijn leven in veel opzichten.
Alle punten op een tijdlijn vanaf nu naar de tijden van de bouw van Stonehenge, en zelfs nog eerder als het kan, zijn interessant.
Zo ook de Regency, maar dan toch weer in relatie met wat er voor en erna gebeurde.
Dat er in die periode een vrouw leefde die prachtig kon schrijven helpt om die periode een beetje te verlichten.
De Regency gezien vanuit een bepaalde klasse en door de ogen van een vrouw.

Dan is het antwoord dus "de boeken".
De manier waarop de karakters transparant gemaakt worden, en de mooie lange zinnen, waar in een zin een balletje opgegooid , behandeld en afgeserveerd wordt.
Tja, duidelijk in mijn geval, ik was in 1990 bij de heropvoering van de Slag bij Waterloo, en in 1991 deed ik al mee met historisch re-enactment, en dat was al een paar jaar voor de vele verfilmingen in het midden van de jaren '90 waardoor JA weer populair werd. Ik ben de boeken pas een jaar of 5 geleden begonnen te lezen, voor die tijd vond ik de verfilmingen wel genoeg.
De hele periode, van 1786-1815, is voor mij als historicus enorm interessant, omdat in die tijd de basis is gelegd voor een heleboel dingen die wij als Nederlanders en West-Europeanen nu gewoon vinden, o.a. het rechtssysteem, een centraal geleid land, een constitutionele monarchie, een samenleving waarin je rang of stand niet automatisch bepaalt wat je wel of niet mag, enz.
En de boeken zijn ook leuk ;-)!!
Voor mij waren er eerst de boeken Pride and Prejudice en Emma, dat zal zo een 30 jaar geleden zijn geweest. Pas later, veel later, ben ik me via de verfilmingen gaan verdiepen in de geschiedenis van de Regency. Eerst zit je je af te vragen of sommige dingen wel kunnen/kloppen, dan ga je wat lezen hier en daar, en heb ongelofelijk veel geleerd van de onnavolgbare AnnW van RoP. Tja, en nu herlees ik de boeken nog steeds, verslind de boeken van Amanda Vickery en eigenlijk alles wat met de periode te maken (onlangs een biografie over Beau Brummell gelezen); heb een historische piano aangeschaft en les genomen, en ik maak kostuums en lees ook daarover. I'm hopeless, I know! :$
Voor mij is het toch echt Jane Austen's werk waar ik verliefd op ben geworden :inlove:

Ik heb ook wel iets met de tijd waarin alles zich afspeelt, ik vind de kleding en de haarstijlen schitterend, de verfilmingen, de manier van omgang met elkaar, de sociale normen en waarden etc.

Maar toch voel ik mij qua tijd het meest aangetrokken tot de jaren 50, met de mooie polkadot swingdresses, volle petticoats, large vintage hair rolls, flinke eyelinerwings en de rode lipstick :inlove: :inlove:
Al heeft dat laatste weinig te maken met Jane Austen :P

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!