EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

De grote 'wie is de leukste Jane Austen-man' poll, kletspraatjes en andere zaken vind je hier.
Iets wat mij heel erg opvalt is dat de mensen die dit forum vinden kunnen - grofweg - in twee kampen opgedeeld worden: degene die helemaal weg zijn van Austen, en degene die gewoon weg zijn van de Regency periode in het algemeen. Bij een aantal mensen is er natuurlijk wat "overlap", maar ik vind het verschil toch best wel frappant. Hoe en waarom ben jij hier terechtgekomen? Inquiring minds want to know.... ;).
Nou, bij mij is het toch door de Regency-periode. :inlove:
Ik zal ook sneller vragen kunnen beantwoorden over het leven van toen dan over Jane's boeken. Daar heb ik me in verdiept. Het is de periode uit de geschiedenis waar ik me het meest in thuisvoel, door meerdere redenen:
- De heropleving van de liefde voor de Griekse Oudheid, een andere periode die ik fascinerend vind.
- De regels van de ettiquette.
- Groeiende kennismaking van onze maatschappij met Japan.
- De schilderkunst van de Romantiek. :inlove: :inlove: :inlove:
- De componisten van de Romantiek, met al mijn favorieten: Bach, Beethoven, Grieg, Brahms, Tchaikovsky... :inlove: :inlove: :inlove:
- Napoleon. Wat je ook mag zeggen, hij was een groots man.
- De vooruitgang op wetenschappelijk, geneeskundig en technologisch gebied.
- De elegante mode na al de overdaad van vorige eeuw. ;) En niet vergeten: vrouwen konden het corset dat hun ribbekast misvormden even het raam uitgooien.
- De beste schrijvers groeiden op in deze periode. :clap:
- De eerste tekenen van vrouwen die meer zijn dan 'vrouw van',

Natuurlijk is Miss Jane Austen een geweldige schrijfster. Maar ik kan geen uren over haar boeken praten. De Regency-periode daarentegen... :lol:
Ik ben helemaal gek van de Napoleontische periode. Dat is al begonnen op 10-jarige leeftijd toen ik een werkstuk maakte over Napoleon. Ik had uiteindelijk een 6. Het was namelijk niet af, ik ontdekte zoveel informatie, dat ik dat veel leuker om te lezen als dat ik aan mijn werkstuk werkte hihi. :lol:
Uiteindelijk is dat uitgemond dat ik nu een re-enactor ben en me nog steeds veel inlees over van alles over die periode. Daarentegen moet ik de boeken van Jane nog lezen :$
Miss Beth schreef:- De componisten van de Romantiek, met al mijn favorieten: Bach, Beethoven, Grieg, Brahms, Tchaikovsky... :inlove: :inlove: :inlove:
Nu moet ik je toch even corrigeren.. :P Bach was een echte barokcomponist en leefde in de 17e/18e eeuw. In de regencyperiode begon men Bach langzaam aan weer te waarderen, maar populair was hij toen absoluut nog niet.

De anderen die je noemt (behalve Beethoven, die zat midden in de Regency) waren wel van de Romantiek, maar werden pas na de Regency geboren en de Romantiek in de muziek begon in feite ook pas in 1815.

;)

--------------------------------------------------------------------------------

Ik weet niet meer precies hoe het ging, maar als ik me goed herinner had ik weer eens de films van Jane Austen gezien (maar nog niet de boeken gelezen) en ik ging daarna op het internet surfen naar Jane Austen informatie. Op die manier vond ik Jane Austen.nl en daardoor ook het forum. Wat ik toen nog niet besefte, was dat de website nog maar net nieuw was. Maar daar kwam ik snel genoeg achter. Ik had al jaren een grote interesse in kostuumhistorie en geschiedenis, dus dat trok me ook weer aan in de verhalen van Jane Austen. Inmiddels is het bij mij een mix. Ik vind de regency erg leuk en interessant en ook de boeken van Jane Austen. Nu ben ik ook wel een fan van andere perioden, zoals Renaissance en Middeleeuwen, Victoriaanse tijd, e.d. Ik ben een beetje van alle markten thuis. Dus dit forum is één van mijn vele geschiedenis interesses. Maar wat Jane Austen voor mij zo leuk maakt, is dat de verhalen niet zo zwaar zijn en ik er daardoor op ieder moment van kan genieten, in wat voor bui ik ook ben. :) Dit maakt voor mij ook dat ik niet te diep inga op (academische) discussies over de verhalen, omdat zoals ik de verhalen nu ervaar al genoeg is voor mij. Ik ben ook een doe-persoon, dus vind het leuk om de dingen eromheen te volgen, zoals het maken van kostuums, de balls, de dansen, gedragingen, muziek, e.d. Je zult me daarom ook meer vinden in de regency gerelateerde topics en de offtopics, dan in de specifieke Jane Austen boekentopics. Echter lees ik wel alles wat hier geschreven wordt, want ik vind het desalniettemin razend interessant! :) (Ja, met zoveel leden is het nog steeds bij te houden als je dagelijks even het forum checkt :P Al vrees ik dat er een moment komt dat dat niet meer zal gaan. :lol: )
Makkelijke vraag; Jane's boeken. De tijd vind ik geweldig, maar er waren nog zoveel misstanden met vrouwen, en corrupt values. (Hardy toont dit aan.) Ik ben echt een literatuurfanaat hihi. Wel vind ik het enorm leuk om in staat te zijn de boeken in het juiste tijdperk te zetten, zodat ik de boeken beter snap met de etiquettes, balls... Gewoonweg geweldig. Ik kan dus uren praten over de boeken, maar naar iemand die urenlang praat over die tijd kan ik prima luisteren :lol:
Tja... ehm... even denken...
Het begon wel allemaal met Jane's boeken, en mijn liefde voor Engels en zo. Maar aan de andere kant vind ik die tijd ook gewoon helemaal geweldig. Ik denk dat als je echt in hokjes wilt denken ik in het Janeite-hokje hoor, maar dingen als informatie over vroegah wil ik echt niet missen, en ik heb op school ook altijd een zwak gehad voor geschiedenis. Haha en volgens mij ben ik een van de weinigen die zich best thuis zou voelen in die tijd, en best zou kunnen leven met de positie van vrouwen toen (nou ja, het enige probleem is het gebrek aan tandpasta :P)
Miss Mary schreef:
Miss Beth schreef:- De componisten van de Romantiek, met al mijn favorieten: Bach, Beethoven, Grieg, Brahms, Tchaikovsky... :inlove: :inlove: :inlove:
Nu moet ik je toch even corrigeren.. :P Bach was een echte barokcomponist en leefde in de 17e/18e eeuw. In de regencyperiode begon men Bach langzaam aan weer te waarderen, maar populair was hij toen absoluut nog niet.

De anderen die je noemt (behalve Beethoven, die zat midden in de Regency) waren wel van de Romantiek, maar werden pas na de Regency geboren en de Romantiek in de muziek begon in feite ook pas in 1815.

;)
Hoe kan je me om mijn mening corrigeren? :tmi:
Bach's muziek was in zijn eigen tijd niet zo populair. Het was pas eind 18de eeuw en begin 19de eeuw dat zijn muziek een enorme heropleving. Zijn muziek had een enorme invloed op componisten als Mendelssohn. En hoewel de Romantiek op muzikaal vlak officiëel begint vanaf 1815, beschouw ik Beethoven als het grote beginpunt, en alle componisten die geïnspireerd werden uit het idee van de Romantiek. Want de algemene stroming van de Romantiek, met de schilderkunst en zijn ideeën had zijn wortels al in het einde van de 18de eeuw. De componisten die ik noemde, vonden hun inspiratie allemaal uit een stroming die eigenlijk begon in de Regency. Vandaar.

En zoals Alynia zegt: ik zou me ook best kunnen thuisvoelen in de Regency. Als ik maar welgeboren ben. :lol: Als iemand van de armere bevolking zou ik het geen dag volhouden. :D
Ik ben zelf vooral weg van de boeken, al vind ik het ook superinteressant zo veel mogelijk te leren over de tijd waarin Austen leefde. Die kennis leidt weer tot een betere "understanding" van de boeken zelf en helpt je alles te visualiseren. Austen is biting of tongue but tender of heart, charming but perpendicular en zit bomvol nuances en zalige, scherpe humor. Ook heeft ze een turn of phrase die IMHO door geen enkele andere auteur is geëvenaard - haar economy of words is iets wat ik enorm waardeer. No nonsense, straight to the point en met de nodige dosis sarcasme en ironie!
Miss Beth schreef: En zoals Alynia zegt: ik zou me ook best kunnen thuisvoelen in de Regency. Als ik maar welgeboren ben. :lol: Als iemand van de armere bevolking zou ik het geen dag volhouden. :D
Oh, ik moet er absoluut niet aan denken.. Those stifled drawing rooms, een patriarchal culture met vele misogynistische elementen, weinig vrijheden, niet veel mogelijkheden om buiten je eigen "kring" te komen en om de wereld te zien en verkennen... Als vrouw zijnde, dan. Als man zijnde zou ik ook hebben moeten worstelen met mijn seksualiteit.
But honestly...I can only say this: Because I'm a sucker for romance.
Ja, ik vind Austens approach to romantiek ook erg goed. Haar romantiek ligt niet in full-blown sentimentality (en sentimentele taal, waar ze meerdere malen de spot mee heeft gedreven) en vurige passie maar in het leren kennen van elkaars persoonlijkheden, in het naar elkaar toegroeien en het hebben van "mutual understanding". Ik vind dat 100% realistischer dan, bijvoorbeeld, de boeken van Ann Radcliffe en enkele andere (bijna) tijdsgenoten.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!