EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Er zijn heel wat verfilmingen gemaakt van de boeken van Jane Austen. Wat vind jij er van?
By Mrs-Darcy
Goedemiddag

Ik moet eerlijk zijn toen ik voor het eerst met mijn moeder P&P uit 1995 zag,waren we meteen verslaafd en aan de buis gekluisterd.
En toen ik wat jaartjes jonger was heb ik zelf over De Mr.Darcy gedroomd :$
By Henk
Episode 1: Longbourn revisiting.

Natuurlijk is dit niet de plek om over mijn andere interesses te praten.
Maar ik ben nu gewend geraakt aan series tussen de 20 en 80 episodes.
Er zijn er bij die ik 2 of 3 keer gekeken heb inmiddels, van die series die je bij de eerste 10 minuten "pakken" en dat blijven doen. Ook als je weer opnieuw kijkt.
Dat hoeven niet persé snelle, spectaculaire dingen te zijn.
Het is de magie van het samenspel tussen de schrijvers, de filmers en degenen die het uitbeelden. Het zit er in of niet.

Pride & Prejudice 1995 pakte me al heel lang geleden, toen ik een paar minuten bleef kijken toen het op TV uitgezonden werd, en mijn vrouw het aan het kijken was. ( Ik moest om 3:00 op )
Pas jaren later zou ik de complete serie zien.

Pakken doet het nog steeds, en zal het altijd blijven doen.
Vanaf de eerste minuut als Mr. Darcy en Mr. Bingley door het landschap gaan op hun paarden, en Elizabeth zich amuseert met de aanblik, zonder verdere gedachten.
En hoe Mr. Darcy's mentale bouwwerk al hopeloos staat te wankelen na een eerste confrontatie met Elizabeth.

Gewend aan langer drama nu zou ik stiekem willen, dat Pride & Prejudice weer op zo'n fantastische manier verfilmd zou worden, en dan zou het wat mij betreft uitgesponnen mogen worden over 20 episodes.
----------------------------------------
( wordt vervolgd )
By Henk
Episode 2: Het Duel
Als het over verfilmingen van Pride & Prejudice gaat, gaat het wat mij betreft over deze produktie.
O ja, "2005" is ook niet helemaal verkeerd, er zitten heel goede scenes, Longbourn is lekker plattelands-rommelig.
Mr. Darcy iets te smachtend, dat wel.
Maar dit, de 1995 produktie , is Pride & Prejudice.

Al weer veel te snel zitten we op het bal, na de kleine scenes in Longbourn aan tafel en tussendoor.
Juist de kleine scenes bevatten die prachtige natuurlijke dialogen, die in verfilming net zo goed klinken als ze in schrift doen.
Maar dan, de inleiding op het bal, waar Mr. Collins al huppelend zijn best doet zijn danspartners letterlijk plat te krijgen.
Mr. Darcy heeft besloten zijn veilige veste te verlaten, en besluit op verkenning uit te gaan.
Mocht hij hoog te paard vertrokken zijn, even later strompelt hij te voet en moet overeind zien te blijven tegen de aantijgingen van Elizabeth.

Gekwetst moet hij het strijdtoneel verlaten voor het moment, maar zijn veilige veste is niet meer, en zijn harnas is niet bestand tegen wat hem nu overkomt.
In boek of in film, het blijft een van de mooiste duels aller tijden.
------------------------
( wordt vervolgd )
By Henk
Episode 3 tm 5.
Al weer veel te snel bijna aan het einde, alleen de laatste episode nog.
Vol hoogtepunten, en even belangrijke verbindende tussenstukken, waar elke dialoog zo uit het boek komt en toch heel natuurlijk is.
Ook al weet je wat er gaat komen, niets verliest z'n kracht, niet in dialoog en niet in de beeld.
De verwarring op Lizzy's gezicht, de verbazing op het gezicht van Mrs. Gardiner die iets begint te vermoeden.

En dan, met de perfecte muziek er onder, de nadering van Pemberly...

Wie zou niet willen dat deze scene een uur duurt in plaats van een paar seconden ?
Hoeveel mensen zouden door de jaren heen na 1995 geprobeerd hebben op dezelfde manier de echte Pemberley, ( Lyme Park ), te naderen ?
Met dezelfde muziek op de autoradio ?
Of in een rijtuig ?

Afbeelding

Gelukkig hoeven we nog niet direct weg, en blijven we nog even mee genieten samen met Mr. Darcy, die zich realiseert dat Miss Elizabeth Bennet's ogen niet meer in de aanval staan, in tegendeel...
By Henk
Finale...
Inclusief het hartelijke weerzien van Lady Catherine de Bourgh en Lizzy Bennet, waarin andermaal woorden als geslepen messen heen en weer schieten.

De oplossing om het allemaal rustiger en langer te genieten, en om het zich helemaal in het hoofd af te laten spelen zoals het hoort, is natuurlijk om het boek zelf weer eens te lezen.
Maar ook in het boek wordt Lizzy gespeeld door Jennifer Ehle, en Mr Darcy door Colin Firth :)

Afbeelding
By Karenlee
Vind ik ook. Geweldig omdat je merkt hoe net iets anders iedereen tegen deze prachtige verfilming aankijkt.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
By Aaralyn
Ik heb sinds kort een goedkope budget tablet aangeschaft, zodat ik mijn tekst documenten en bladmuziek etc. makkelijker kan bewaren en meenemen. Maar inmiddels heb ik 2 afleveringen van deze serie erop staan….(wat eigenlijk niet de bedoeling was, maar ja… 'tWas meer om te zien wat dit apparaat allemaal kon) :lol:

Als ik bijvoorbeeld in de wachtkamer zit bij de huisarts, pak ik mijn tablet en ga ik de mooiste stukjes uit de film terugkijken, zoals Darcy's eerste huwelijksaanzoek, en de brief die Darcy daarna aan Lizzie schrijft. (ik zet dan wel het geluid wat zachtjes, anders hoor ik het niet meer als ik geroepen word :lol: ) Het beeldkwaliteit is niet denderend, maar ik krijg er geen genoeg van, het geeft me elke keer voldoening om het te zien. Plus: de tijd vliegt dan letterlijk voorbij!

Ja 't is raar, ik weet het :P :D
By Henk
En inmiddels alweer bij episode 4...
Veel te snel ...
Teruglezend wat ik hier boven 4,5 jaar geleden geschreven heb klopt alles nog steeds.
Jennifer Ehle is nog steeds succesvol in film en theater, en blijft verder lekker buiten de al te felle schijnwerpers van het showbizz-spektakel.
De 2005 is op Netflix te bekijken notabene, maar deze gaat even voor.
Ideale opstap om het boek ook weer te lezen.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!