EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Er zijn heel wat verfilmingen gemaakt van de boeken van Jane Austen. Wat vind jij er van?
Gebruikersavatar
By Henk
#17253
Hoewel P&P 1995 in veel topics genoemd wordt, heeft het geen eigen topic in "Verfilmingen" .
Bij deze dus.

Ik heb deze gisteren weer bekeken, in een keer.
Tenslotte begon mijn huidige Jane Austen-hype met het kijken van deze versie in December.
Ik had het boek als laatst in de serie gelezen, en wilde toch weer de film zien.

Met koptelefoon op, om geen woord te missen.
Zoals ik elders al gepost had, staan de boeken Emma, Mansfield Park en Persuasion op gelijk niveau met P&P nu, voor mij.

Maar de film blijft z'n aparte aantrekkingskracht houden. Elke keer weer een feest van herkenning, net zoals het boek.
Je weet dat Lizzy Pemberly gaat zien in enkele seconden, je weet dat ze Mr. Darcy opeens gaat zien.
Maar toch, je wilt het elke keer opnieuw beleven.

Je kijkt naar andere dingen af en toe, en gisteren heb ik op het eten zitten letten.
Want er wordt veel gegeten in die film !
Gebraden kippen, hammen, het ziet er heerlijk uit allemaal !

Slechts een keer zie ik Mr. Bennet een stuk ( bloemkool ? ) in z'n mond stoppen.
Lizzy een keer een vork, maar dat gaat zo snel dat ik niet kan zien of er wat aan zit.
Mr. Collins zit weer te steunen zoals altijd, maar ook die zit hoofdzakelijk te snijden en prikbewegingen te maken, net zoals de rest.
Het eten ziet er wel echt uit, hoe zou dat gaan na de opnames ?
Gebruikersavatar
By Christien
#17257
Hmmm, hoe zal dit gaan na de opnames?
... Een groot eetfestijn om het harde werk van de dag te belonen ... :D

Grapje, zou het eigenlijk niet weten. Dus klikkerdeklik op het grote internet...

Pling! heb iets gevonden:

De rol van eten in speelfilms
Boek "Verraad, verleiding en verzoening"
Voedsel in speelfilms is altijd betekenisvol en deel van een historische context. De scenes met voedsel zeggen iets over de tijdgeest.Voedselspecialist Louise Fresco en filmdeskundige Helen Westerik trekken die conclusie in hun zojuist verschenen boek 'Verraad, verleiding en verzoening, de rol van eten in speelfilms.'

"In dit boek gaat het over het beeld van voedsel, koken en eten dat ons geboden wordt via de speelfilm, een van de meest recente cultuuruitingen van de mensheid. Het bijzondere van film is dat het een massamedium is waarin we, alleen al door het enorme volume en het internationale karakter, een ongeëvenaard aantal manieren kunnen bestuderen waarop eten koken en voedsel worden belicht".

Dat schrijven Fresco en Westerik in hun voorwoord, waarin ze het waarom van hun boek toelichten. Dus richten ze zich niet alleen op de Westerse films, ook de Aziatische films komen aan bod, evenals films uit Afrika, het Midden-Oosten en Rusland.

Onderscheid
De auteurs onderscheiden twee soorten films, de echte foodfilm, of voedselfilm, waarin het voedsel en het eten zelf centraal staat, denk aan Julie & Julia (Nora Ephron 2009), Eat, Drink, Man, Woman (Ang Lee 1994), La Grande Bouffe (Marco Ferreri 1973) en de films waarin het eten en alles wat daar mee te maken heeft een (sleutel) rol speelt (The Godfather, GoodFellas (Martin Scorcese 1990) en Tokyo Sonata (Kiyoshi Kurosawa 2008).

Fresco: "Eten en voedsel bieden een heldere eenheid van plaats, tijd en handeling en daardoor zijn zij van betekenis in bijna alle films, onafhankelijk van wanneer of waar die gemaakt zijn."

Historisch perspectief
Westerik: "In de begintijd van de film, werd voedsel vooral gebruikt om de honger en het onrecht in de wereld te verbeelden. Na de Tweede Wereldoorlog is het vooral om mensen weer bij elkaar te brengen en de jaren daarna zien we juist dat voedsel wordt gebruikt om de status van iemand te laten gelden.

Om zo te laten zien wie je bent. Daar hebben regisseurs duidelijk over nagedacht, het is dus niet toevallig dat in een scene voedsel wordt getoond of dat er zich een eetscene in de film voorkomt. Een diner is filmisch ook een handige truc om personen tegenover elkaar te zetten. Het geeft fijne snijmomenten."

Conclusie
Het boek eindigt met de volgende conclusie: "Eigenlijk zijn bijna overal sporen van voedsel eten te zien voor wie goed kijkt. Dankzij speelfilms betrappen we als het ware op een gelaagde en subtiele wijze datgene dat ons tot mens maakt: voedsel in al zijn facetten en in alle rollen, van verleiding, verraad en verzoening en alles daartussen.
By merel
#17258
In het boek ‘The making of Pride and Prejudice’ (echt een aanrader!) wordt ‘Food in the film’ uitgebreid beschreven. Zo ook het antwoord op jouw vraag, wat ze met het eten doen na het filmen:

At the end of each filming day everyone’s plate or glass would be photographed with a Polaroid camera, so that it could be recreated the following day. Everything was wrapped in cling film and refrigerated. The next morning all the dishes were re-garnished and sprayed with a scented herb oil. This was partly to make them look fresh and partly to disguise the smell that became very noticeable by the third day!

En verder nog wat citaten uit het boek:
Neville Philips (Fossett): ‘The period food looked stunning, but by the third day it needed as mich make-up as some of the actors. I’m glad I only had to serve it!’.

Lucy Briers (Mary): In the first dinner scene, I was placed in front of what looked like a large undercooked sheep. Being vegetarian, I found it a bit disturbing. From then on, I was tactfully placed in front of the decorative fruits.’
Gebruikersavatar
By Henk
#17261
Voor Barbara Leigh-Hunt ( Lady Catherine de Bourgh ) lieten ze het eten nog een vierde dag staan dan zeker, om die unieke gezichtsuitdrukking te krijgen ? :D

Mijn moeder was Duitse, dus keken we nog wel eens een Duitse film.
Vooral in die films wordt extreem veel gegeten, maar als we mee gingen op familie-bezoek klopte dat beeld wel.

MIjn hype van vorig jaar waren Koreaanse films. *) Ook daar wordt altijd en heel veel in gegeten.
Altijd als er "kimchi" op tafel gezet wordt komt iedereen aan rennen, juichend.
Kimchi is een gefermenteerde kool-gerecht dat als bij-gerecht geserveerd wordt.
Een collega van mij is getrouwd met een Koreaanse, hij heeft "kimchi " een keer meegenomen voor mij. Ik vind het lekker maar niet te veel. Het kan behoorlijk heet zijn, en de geimporteerde kimchi heeft een zeer sterke geur vanwege het fermenteren in de verpakking.

Maar eten voor je neus dat drie dagen oud ism tijdens de opname ?
Ik zal proberen er niet aan te denken de volgende keer dat ik weer kijk. :)


*) ps: Mijn hypes zijn nooit helemaal weg, maar ik moet even een jaar wachten tot er weer een hoop nieuw aanbod is van Koreaanse films.
Gebruikersavatar
By Henk
#18757
Interessant arikel in Jane Austens World.
Over de Bentley-edition van Jane Austen's novels, en een en ander over de rijzende ster van Jane Austen vanaf 1880.

Dit bericht is ook geinspireerd door de laatste reacties in het " Emma 2009"-topic, over mannen die ( niet ) meekijken naar "kostuumdrama's".

Ik keek daar zelf ook nooit echt zoveel naar, omdat ik eigenlijk helemaal weinig TV kijk. Zeker niet met de huidige mogelijkheden om via het net te kijken en te luisteren.
"North & South" jaren geleden. Met Kirstie Alley toch zeker als eye-catcher in die tijd : Ik had er geen geduld voor.

En P&P 1995 pakte me wel...

Citaat uit het laatste bericht in Jane Austens World

" A second wave of popularity, whose crest we are still riding, surged after the Jane Austen film adaptations of the 1990′s."

Alle boeken zijn verfilmd maar ik weet niet zeker of ik zonder deze verfilming " de ingang" gevonden had.
( Hoewel ik in die tijd wel met behoorlijk pittige Keltische literatuur aan de gang was )

Jennifer Ehle en Colin Firth zijn van onschatbare waarde voor het openen van JA's werk.

Ik heb alleen een paar Blue Ray afbeeldingen gezien van P&P-1995.
Dat ziet er goed uit, moet toch zeker weer een paar extra ( mannen ?) over de streep trekken, om eens samen te kijken ?
By LizzyBennet
#23042
Leuk! Heb toevallig zondagavond (en gisteravond de laatste delen) de P&P '95 weer even aangezet... ;-) :inlove:

hahaha! Dat die casting director dan over Colin Firth zegt: "you can't cast him, he looks like an unmade bed" Classic!
By Carolina52
#23043
Ik ben ZO'N grote fan van Colin Firth, maar zou dat niet geweest zijn, als ik hem niet had gezien in deze P&P. Ik was gelijk verliefd en nu 15 jaar later heb ik bijna al z'n films en kan niet wachten tot the Kings Speech uitkomt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!