EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Er zijn heel wat verfilmingen gemaakt van de boeken van Jane Austen. Wat vind jij er van?
By Em'ly
Blijf er bij dat Edward Ferras te sociaal i, dan dat JA hem beschrijft.
Wat mij betreft is dit de beste verfilming en wel om de volgende redenen:

De liefde in de 1995 versie tussen Marianne en Col. Brandon vind ik te koel en te verstandelijk overkomen. Na afloop van de film heb ik er gewoon geen goed gevoel over. Het lijkt meer een vader dochter verhouding ik kan het gewoon niet serieus nemen.
De relatie op zich is al vrij onwaarschijnlijk, ook in het boek, maar in de 2008 versie vind ik juist dat ze goed tonen hoe ze naar elkaar toe groeien. Prachtige scene in het huis van Col. Brandon dat zij zijn bibliotheek bezoekt etc, waar je ziet dat Marianne echt van hem begint te houden.
Ik snapte totaal niet dat vrouwen Brandon aantrekkelijk vinden, maar toen ik de mini-serie zag was ik meteen verkocht! Hij is mannelijk, loyaal, liefdevol, zorgzaam, hij is echt gek op Marianne, (en niet zo lelijk), terwijl ik Rickman met vlagen een stille, afstandelijke persoon vind zonder uitstraling.
In deze verfilming vind ik de liefde gewoon prachtig in beeld gebracht en op z'n minst net zo bevredigend als het 'happy end' met Elinor en Edward.

Emma Thompson is gewoon te oud voor de rol. Hoewel ze verder wel goed acteert, vind ik Morahan een betere interpretatie hebben. Ze is van binnen heel gevoelig, maar houdt zich ijzersterk, terwijl ik Thompson soms te 'zielig/kwetsbaar' over vind komen qua gezichtsuitdrukking. Thompson's Elinor is te 'Sensibility' om 'Sense' te zijn. Bij Morahan en Wakefield zie je veel meer het contrast tussen de persoonlijkheden, waardoor het de titel meer eer aan doet.

Wat betreft Willoughby, hij is veel meer gepassioneerd en opener dan in de film, iets wat volgens mij wat meer getrouw aan het boek is. In 1995 is hij te 'afwezig' en dromerig. In de serie is hij is inderdaad niet knap, maar heeft toch wel een bepaalde uitstraling.

Hugh Grant is lachwekkend. Je zit echt naar Hugh Grant te kijken in plaats van naar Edward. Dan Stevens daarentegen is geweldig! Zijn personage is wel wat socialer, maar toch onhandig en aarzelend genoeg om Edward te zijn.
De landschappen en sferen in deze versie zijn veel mooier verfilmd.
Mariannes moodswings en karakter spreken me hier meer aan. Ze is ook net wat jeugdiger en spontaner dan Winslets vertolking.

Kortom, deze versie vind ik op vrijwel alle vlakken beter! Eindelijk krijg je begrip voor Marianne en Elinor waarom ze juist op dié mannen vallen. (Oh, wat is Brandon toch geweldig.)
Van de 1995 film hadden ze wat mij betreft meer kunnen maken, ondanks de relatief korte tijd vergeleken met een serie. Scenes hadden iets meer geëmotioneerd en veelzeggender kunnen zijn, met iets meer diepgang..
By Jane
Ik ben ook hartstochtelijk fan van deze verfilming! Ik vind ook het einde zoveel bevredigender dan dat van de film, alhoewel niet helemaal volgens het boek. Maar wie klaagt daar nu over met een Brandon als deze!
By Sebazzel
Jane schreef:Ik ben ook hartstochtelijk fan van deze verfilming! Ik vind ook het einde zoveel bevredigender dan dat van de film, alhoewel niet helemaal volgens het boek. Maar wie klaagt daar nu over met een Brandon als deze!
I wholeheartedly agree! Al moet ik bekennen dat ik een enorme crush heb op Hattie Morahan :)
By by a lady
De miniserie raakt mij meer.....en idd Hattie Morahan wauw zij zet de rol van Elenore zo mooi en gevoelig neer. Ik heb meteen zin om m' weer eens te gaan kijken, is ook alweer een poos geleden.
By Karenlee
Ik sluit me ook aan bij de fanclub. Dit is - voor mij - tot nu toe de 'definitieve' versie. Heb het onderweg naar Norwegen nog een keer bekeken (lang leve de iPad :) ) en ik begin me zelfs te verzoenen met dingen waar ik in de eerste instantie problemen mee had. Voornamelijk dat Willoughby, die super-knap hoort te zijn, gespeeld werd door een klein, donkere troll :o. Eh, GRAP-je... :rofl: Maar wat Mademoiselle zegt - langzaam maar zeker ben ik meer bewust van z'n uitstraling geworden, waardoor hij voor mij een iets geloofwaardiger Willoughby is geworden. En het is inderdaad een geweldige Elinor. Er is vooral een scene die na 5 of 6 keer kijken mij nog altijd tot tranen brengt - wanneer ze toevlucht zoekt in een hol langs de kust waar ze even alleen uit kan huilen omdat ze haar familie geen pijn wilt doen met haar verdriet :(. Ik ben zelf een beetje Elionor-achtig type. En dat vind ik zo herkenbaar. Maar voor mij is niet zo zeer dat ik anderen geen pijn wilt doen, maar vooral omdat ik moiete hebt met troost accepteren. Ik wil geen mensen om me heen die mij aanmoedigende schouderklapjes of hugs geven. Als ik echt moet treuren, doe ik dat liever alleen.
By Esma
Pas zag ik hier de tip om hem op youtube te kijken vanwege evt. geknipte scenes. Ik kom een eind via een titel die wat onherkenbaar is gemaakt, maar net het laatste part van de laatste episode is verwijderd vanwege de beeldrechten.
Kan geen andere versie vinden. Zoek ik misschien niet goed?

Alvast bedankt.
By Karin
Ik heb zitten zoeken op Youtube, maar volgens mij zijn er heel wat video's verwijderd. Blijkbaar zit de BBC hier toch flink achteraan.
Op de nederlandse dvd zijn inderdaad scenes weggeknipt, om het passend te krijgen voor het ned. uitzendschema. Geen superbelangrijke scenes (zoals in de laatste serie van Emma wel het geval was - het gesprek op het bankje tussen Emma en Mr. Knightley was daar uitgehaald :fubar: ), maar als je de serie echt helemaal compleet wilt zien, raad ik je aan een Engelse dvd te kopen. Die is wel volledig.
By Esma
Bedankt! Dan ga ik idd. op zoek naar de engelse dvd. Kijkt ook fijner dan youtube.
Hmmm...heb pas Emma gekregen, dat zal dan de verknipte versie zijn.
By Karin
Esma schreef:Bedankt! Dan ga ik idd. op zoek naar de engelse dvd. Kijkt ook fijner dan youtube.
Hmmm...heb pas Emma gekregen, dat zal dan de verknipte versie zijn.
Ik geloof dat ze de dvd van Emma wel compleet hebben gelaten. Je moet even opletten of in de laatste aflevering de scene waarin Emma en Mr Knightley met elkaar aan het praten zijn op een bankje er nog in zit. Zo ja, dan heb je de goede ;-)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!