EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Er zijn heel wat verfilmingen gemaakt van de boeken van Jane Austen. Wat vind jij er van?
By corina
Even geleden dat ik op het forum geweest ben, dus een reactie op wat oudere berichten. Karenlee, ik snap nu waarom jij het gek vond dat ik zei dat S&S95 en 2008 ongeveer even lang waren. Ik heb dus ook de geknipte versie! Vandaar dat ik dacht dat het verschil niet zo groot was. Heb ik daar potjandrie zoveel geld voor betaald!
By Karenlee
Morgen avond is de laatste aflevering van S&S, maar ik ben van plan om heel vroeg in mijn nest te liggen (moet tenslotte HEEL vroeg op dinsdag ochtend), dus heb ik deel drie net op DVD bekeken.

Het probleem met verschillende verfilmingen is dat je ze altijd leuk gaat vinden als ze met zorg, liefde en een belangrijk maat van trouwheid aan het boek zijn gemaakt. Hoe minder zorg en liefde, hoe verder van het boek af, dan gaat de eche Janeite kritisch worden. Dat heb ik met Rozema's Mansfield Park, en Persuasion met Sally Hawkins. Maar als die juiste ingredienten er zijn, ga je altijd er van houden, en wellicht zelfs problemen hebben om te beslissen welke je eigenlijk het 'beste' vindt. Dat heb ik tot nu toe gehad met Thompson's S&S en deze miniseries. Aan de ene kant vind ik Mrs Jennings, Charlotte en Mr Palmer ZO veel leuker in Thompson, aan de andere kant, vind ik de miniseries Elinor, Mrs Dashwood en een paar andere dingen ZO veel beter.

Dus, waar het op neerkomt is wellicht niet per se welke 'betere' is (want ze hebben allemaal goede dingen), maar welke de 'definitive' versie is? En daarmee bedoel ik als Jane bij jouw op de bank zou zitten, en je haar EEN verfilming van S&S zou kunnen laten zien, welke zou dat zijn? Na het afkijken vandaag, denk ik toch de miniseries. Er zijn zo veel dingen die ze moesten weglaten (vanwege tijdsgebrek) in de Thompson versie. En de situatie van Elinor (en het acteren van Elinor zelf) is - voor mij - zo veel hartverscheurender in S&S'08. In S&S'95 ligt de nadruk voornamelijk op Marianne. In de miniseries krijgt de moeilijke kant van zowel 'sense' als 'sensibility' evenveel aandacht.
By by a lady
Ik heb de serie op tv niet gevolgd, maar al uitgebreid thuis bekeken.
De serie is absoluut mijn favoriet ondanks het gebrek aan een fantastische mr. Palmer.
Elinor heeft in de serie echt de hoofdrol, zoals het hoort te zijn....hartverscheurend. Vooral op het einde....die eenzaamheid is zo mooi, ontroerend en doordringend in beeld gebracht.
By Karenlee
Als zij naast het bed van de zieke Marianne zit, met een hand heel dapper het voorhoofd van haar zus aan het afdeppen en met de andere de tranen aan het wegvegen die onafgebroken over haar wangen biggelen - ik schiet altijd zelf ook vol.
By Merdyff
Ik vraag me af, is het werkelijk nodig om te beslissen welke dé verfilming is? Ik vind het totaal geen probleem dat er verschillende verfilmingen zijn die ik allemaal erg mooi vind, zij het dan om andere redenen. Waar ik naar kijk, hangt er vanaf waar ik zin in heb. Ik heb thuis bijvoorbeeld 3 versies van P&P: als ik zin heb in een mooie romantische film, zet ik de 2005-versie op. Heb ik zin om een paar avonden aan een stuk naar een versie te kijken die trouw is aan het boek (of gewoon zin in Colin Firth met een doorweekt hemd :lol: ), kijk ik naar de 1995-versie. Wil ik lachen om racen met koetsen en een papegaai die Mrs. Bennet nadoet, dan haal ik de versie uit 1940 uit de kast. Ik vind het erg moeilijk om een favoriet te kiezen uit de drie versies. En zo is het bij de meeste verfilmingen het geval. Je kan een serie sowieso moeilijk met een film vergelijken. In een serie is er veel meer tijd om het verhaal uit te werken en daarom zijn series meestal trouwer aan het boek dan films. Maar daar staat dan tegenover dat je er veel meer tijd voor moet hebben, want over het algemeen kan je niet op één avond naar zo'n serie kijken. In een film gaat het verhaal meestal sneller vooruit, een serie loopt soms een beetje het risico om langdradig te worden. Geen probleem voor de echte Jane Austen-liefhebber, maar voor het grotere publiek kan het soms wel minder interessant zijn. Ik denk dat er behoorlijk wat mensen zijn die eerder naar een 2u-durende romantische film, dan naar een serie van 3 tot 6 afleveringen die het verhaal van Jane Austen perfect vertelt. Uiteraard zijn er verfilmingen die minder goed zijn, persoonlijk denk ik dan meteen aan Northanger Abbey uit 1986, die ik een vreselijke film vind. Maar wat betreft de andere films, volgens mij is het perfect mogelijk om verschillende verfilmingen van één boek echt goed te vinden.
By Karenlee
Heb deze series vanavond voor de eerste keer in een hele tijd bekeken in een soort 'marathon' sessie - alle afleveringen achter elkaar (met avondeten tussendoor) - met een vriend uit de UK. Nee, het is niet perfect, maar het is toch nog ZO goed! Hattie Morahan is voor mij gewoon DE Elinor, in alle opzichten (en ik identicifeer mijzelf vooral met Elinor :tmi:). Ja, Willoughby had een stuk knapper moeten zijn, Brandon wellicht iets minder 'poker-faced', maar verder is het - vind ik - een geweldige uitvoering die bijna volledige recht doet aan wat Austen schreef. Meer kan je niet vragen, toch?
By Sebazzel
Willoughby leek hier al vanaf het begin erg shady.. Maar verder vind ik deze S&S ook geweldig, en dan - zoals Karen ook zegt - met name Hattie Morahan's portrayal of Elinor, en die prachtige shots, de geweldige locaties, de manier waarop Davies het verhaal interpreteert, en dan Dan Stevens nog.... :inlove:
By Carolina52
Ik heb erg genoten van de film met Emma Thompson en Hugh Grant en de serie uit 2008. Echte kriebels krijg ik in m'n buik als Colonel Brandon in de serie met de valk op z'n arm "come" zegt tegen Marianne, zo teder!!!!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!