EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Er zijn heel wat verfilmingen gemaakt van de boeken van Jane Austen. Wat vind jij er van?
By Karenlee
Voor degene die geintereseerd zijn, heb ik een DVD van North & South - met de volle 200 minuten - in de aanbieding.

(Eigenlijk, heb ik er twee - maar een gaat alvast naar Niamh omdat ze een rotweek achter de rug heeft en kan volgens mij wat uitgebreide Thornton-Love gebruiken.)

Maar wat de andere betreft, als je bereid bent om portokosten te betalen, is 'ie van jouw. Wie als eerst mij een p.m. stuurt.... :D!
By Karenlee
Nog een scene die ik ontzettend goed vind in de afgelopen aflevering, is als Willboughby Marianne meeneemt naar Allenham. Er is een onderliggende spanning die (vind ik) bijna te snijden is, en er wordt zo veel 'verteld' zonder woorden.

Het begint al als ze uit de barouche kijken naar het huis en hij zegt dat hij het aan haar wilt laten zien. Marianne vraagt 'Verwacht je tante ons, dan"'? En hij antwoord dat ze ergens anders op bezoek is. Na een zeer korte pauze zegt Marianne, 'Oh...' en kijkt een beetje weg. Haar gezicht spreekt boekdelen. Ze weet dat het niet 'appropriate' is. Niet alleen om een onaangekondigd bezoek te brengen aan een huis waar de eigenaar afwezig is, maar dat ze dan helemaal alleen - achter vier muren - zal zijn met een jongeman met wie ze geen officiele connectie heeft. Maar als hij iets zegt van, 'Maar als je denkt beter van niet', kijkt zij weer met een dappere glimlach omhoog en zegt dat ze natuurlijk niets geeft om zo'n absurde ouderwetse conventie (echt Marianne, he?). Maar WIJ weten wat Willoughby wel eens doet als hij jonge vrouwen alleen weet te krijgen. Hij zou het nu toch niet proberen, he? Hij kent haar familie, en moet haar straks naar hun terugbrengen. Maar toch, je houdt je hart een beetje vast.

Dan in het huis zelf, als ze aan het rondlopen zijn en Marianne vindt die sjaal die ze rond haar schouders gooit. Je ziet het door de ogen van Willoughby - het beweging wordt heel snel herhaald - twee keer, haast poetisch, achter elkaar. Hij is echt betoverd door haar. Dan als ze de ramen boven open gooi, en zij zegt dat het huis net een 'schone slaapster' is. En hij kijkt haar dringend, bijna hypnotiseerend aan en zegt, 'Ja, die nog ontwaakt moet worden'. En al weet je hoe het afloopt, denk je (of ik, in ieder geval :P ) 'Nee, nee, NEE! Blijf met je tengels van haar AF!! (dat is het voordeel om die scene met Eliza helemaal vooraan te hebben - je weet waar hij toe in staat is). Dan leunt hij langzaam naar haar toe, en... kust haar. Als hij daarna weer naar achteren leunt, kijkt zij langzaam omhoog, met zo'n ongelooflijke liefde en vertrouwen in haar ogen dat je weet dat hij op dat moment echt werkelijks alles met haar zou kunnen doen als hij maar de juiste woorden zegt en beloftes maakt. In plaats daarvan kijkt hij lange tellen naar haar gezicht (en het muziek op de achtergrond door dit geheel is zo ongelooflijk mooi en perfect), en zegt "I had best be taking you home".

Dat is het moment, denk ik, dat Willoughby achterkomt dat hij - wellicht voor het eerste keer in zijn leven - echt verliefd is. Mocht er een kans zijn geweest dat hij had gewild om meer te proberen, was dat nu absoluut uit den boze. Omdat hij van haar houdt, is hij opeens bewust van de kwade dat het haar - en haar reputatie - aan zou kunnen doen om daar met hem alleen te zijn. Hij wil nu niets anders dan haar weer 'in veiligheid' brengen.

Dit scene is een perfect voorbeeld van de reden dat ik nooit zal klagen als een verfilming iets anders doet dan wat in het boek staat - mits er een goede reden voor is en het iets toevoegt aan het geheel. Jane beschrijft niet wat er op Allenham is gebeurd. Maar dit scene past zo goed in de 'boog' van het verhaal dat het voor mij bijna is alsof het nu echt een onderdeel is van wat ze geschreven heeft.

Er is nog zo'n scene in de derde aflevering. Iets waar Jane alleen naar refereert maar dat we nu te zien krijgen - de duel tussen Colonel Brandon en Willoughby!

*zucht, pakt waaier, begint gezicht snel af te koelen*

Brandon so kicks some serious butt!
By Diewertje
Karenlee schreef:Voor degene die geintereseerd zijn, heb ik een DVD van North & South - met de volle 200 minuten - in de aanbieding.
Het is dat ik me gister al heb uitgeleefd in de Mediamarkt (alle seizoenen van Gilmore Girls voor 70 euro!!!!), want anders... Heb laatst voor het eerst de serie gekeken en eerst was ik niet zo weg van RA maar als ie op het laatst naar haar lacht en zegt 'Are you coming home with me'....ahhhhh, dan smelt ik hoor *wapper wapper*. Binnenkort het boek lezen!

En weer on-topic
Die scene op Allenham is ook supermooi. Een voordeel van deze Willoughby vind ik dat ik me beter kan voorstellen dat ie slecht is...Dat vind ik veel moeilijker bij Greg Wise :D. Deze tv-serie vind ik ook het voorbeeld van een 'nieuwe filmen', waar vroeger de film meer als toneelstukken eruit zagen en waar ze geen aandacht schonken aan stijl, is dat hier supermooi gedaan.
By Karenlee
Mrs. Shakespeare schreef:[Het is dat ik me gister al heb uitgeleefd in de Mediamarkt (alle seizoenen van Gilmore Girls voor 70 euro!!!!), want anders...
Nou, het kost je niets, hoor. Niemand heeft hem geclaimd. En als je kan wachten tot de Picknick, hoef je niet eens portokosten te betalen....

FIRST COME, FIRST SERVE!
By Karenlee
Nou, er zit niets in mijn inbox, maar ik neem dus aan dat jij de DVD wilt hebben ;)?
By by a lady
Die scene op Allenham is idd subliem, omdat er in zo'n korte tijd zoveel word 'verteld'. Deze Willoughby heeft veel meer lagen dan in de film, waar hij toch op een oppervlakkige kwaadaardige charmeur word neergezet. Bij deze Willoughby is het op het ene moment totaal niet moeilijk om hem te haten en het andere moment zie je dat hij ook gevoelens heeft en een juiste weg moet zien te vinden en die natuurlijk niet vindt.
By Diewertje
Karenlee schreef:Nou, er zit niets in mijn inbox, maar ik neem dus aan dat jij de DVD wilt hebben ;)?
Hee wat vreemd, ik heb echt een berichtje gestuurd. Dan is er wat fout gegaan, maar inderdaad ik zou de dvd graag willen hebben (bij deze dan)!
By Karin
Even in reactie op onderstaand bericht. Iedere persoonlijke mailbox kan maar 50 berichten aan. Als je er meer in hebt staan, kan het zijn dat je geen nieuwe berichten meer binnenkrijgt.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!