EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Een van Jane's eerste boeken, maar pas na haar dood uitgebracht... wat vind je er van?
By Sebazzel
Het leuke van NA vind ik dat het een boek over boeken is.
Ja, daar ben ik het absoluut mee eens. Het steekt flink de draak met enkele conventies en clichés en is tevens erg zelfbewust. Het is een boek dat weet dat het een boek is, if you catch my drift.
Plus het is te merken dat ze nog aan het begin stond van haar schrijfcarriere.
Dat maakt het ook des te leuker om naar bijvoorbeeld Sanditon te kijken. Door haar carrière als schrijfster heen heeft Austen zich flink ontwikkeld en veranderde haar manier van schrijven. Virginia Woolf had daar wat mooie dingen over te zeggen.
Wow Bas! Leer je dat allemaal op de Uni? Hihi ik kan niet wachten!

Ik heb wel een mening over een boek, maar het is zo lastig het goed en duidelijk onder woorden te brengen. Heb echt nog een hoop te leren.

Sandition vond ik nog lastig, maar dat is al ruim 2 jaar geleden, dus misschien moet ik daar ook nog eens aan gaan beginnen.
By Sebazzel
Mwah, we hebben het wel over Northanger Abbey gehad maar ik had eigenlijk meer te vertellen dan mijn professor :tmi:
Whee laat me in de waan dat ik het ooit een dag ook zal kunnen!
By Karenlee
Mrs. Murdock! Leuk om je weer hier te zien en nog leuker om je eerste indrukken van NA te horen. Ik vind het altijd heerlijk om over de boeken te discuseren, maar de verhalen zitten zo lang in mijn eigen hoofd dat ik vergeten ben hoe het was om ze voor de allereerste keer te lezen. Het is net als Utrecht waar ik 23 jaar woon. Ik ken de stad door en door - hou er ook ontzettend veel van - en (juist daardoor) vind het altijd geweldig om de opmerkingen te horen van mensen die het voor het allereerste keer bezoeken. Ik zie het daardoor altijd even door iets ander, en minder 'bekende' ogen. Ja, het is een boek over boeken, en ook over het gevaar van dingen klakkeloos 'at face value' te nemen, zij het hoe een Abbey hoort daaruit te zien, of wat het vriend-zijn hoort in te houden. Catherine heeft dat opgezogen door wat ze leest, en moet heel wat teleurstellingen en persoonlijk pijn ervaren voordat ze achterkomt dat haar eigen hart en geweten ook iets daarover te zeggen hebben (dat vriend-zijn, in ieder geval ;). NA was het allereerst Austen boek dat ik las en, hoewel de meeste mensen zouden zeggen dat het een van de 'mindere' is, was ik verkocht al bij de tweede bladzijde. Dat heerlijk inleiding over hoe ze helemaal niets heldin-achtigs had: geen dood moeder, geen vader die haar opsluitte, geen mysterieuze jongen mannen in de omgeving - ze was niet eens beeldschoon en deed liever jongensspelletjes dan lieve meisjesdingen. Maar desondanks, ze was voortbestemd om een heroïne te zijn, en dat zou ze worden! Geweldig! En, als je daarover nadenkt, door wat ze allemaal meemaakt en hoe ze daarop reageert, wordt ze ook een heroine! Ze leert haar fantasie te bedwingen en onverwachte dingen zo dapper mogelijk tegemoet te gaan. Zo helemaal alleen uit het het huis getrapt te worden door iemand bij wie je op bezoek bent - vooral een meisje van dat leeftijd - dat was echt HEEL erg wat General Tilney haar heeft aangedaan, hoor! Een schandalig afbreuk aan heel veel van de belangrijkste waarden en normen van die tijd, en het plaatste haar in een positie die toen echt gevaarlijk kon zijn. Maar onze Catherine heeft het wel doorstaan, hoewel Austen ons niet verteld of ze inderdaad, (zoals haar moeder vreesde) iets in haar vergetelheid achter had gelaten in een van de 'pockets' van de postkoets :). Grappig, trouwens - ik heb zo'n 'pocket' eindelijk zelf kunnen zien bij de kastelentocht in Doorn, want we reden in precies zo'n postkoets!

---
- Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, het is leuk hier weer terug te zijn! Heerlijke vakantie gehad, en verder erg weinig tijd. Probeer me nu weer een beetje in te lezen op het forum, jullie blijven ook maar bezig!~:P
Het was een heerlijk boek, maar ik denk dat als ik het boek een tweede keer lees, ik het dan wel beter begrijp en mooiere dingen in ga zien. Logisch, of course.

Heb de verfilming van 2007 er gelijk achteraan gekeken, vond die wel grappig, maar iets te ver doorgedreven. Tilney was trouwens wel leuk! Het boek had best wat dikker mogen zijn wat mij betreft. Maar ja, dat mogen alle boeken van Austen wel. Hihi :D
By Lizzie
Ik heb Northanger Abbey opnieuw opgepakt. Na alle zes JA boeken te hebben gelezen heb ik me voorgenomen om elk jaar ten minste één te herlezen. En deze zomer valt Northanger Abbey dus te beurt. Ik ga akkoord dat de schrijfstijl ietwat anders is, maar toch zijn er elementen waarbij je kan zeggen dat Jane Austen de schrijfster is. Al kan ik het niet zo verfijnd uitleggen zoals jullie hier. Daarom vind ik het uiterst boeiend om jullie commentaren hier te lezen. :)
Goed, het is de tweede keer dat ik het boek lees en net als de eerst keer heb ik een een hekel aan Mr Thorpe. Ik hou er gewoonweg niet van dat hij alles naar zijn hand wil zetten als een verwaande kwast. Catherine heeft in die fase van haar leven nog niet de mensenkennis en de attitude om zo'n mensen meteen op zijn plaats te zetten (iets wat ik bv Lizzie en Emma wel zie doen). Je kan het haar echter niet kwalijk nemen als je weet dat ze haar jeugd in een erg beschermende omgeving heeft doorgebracht. Bath is dan ook een goede leerschool voor haar. Maar mijn favoriet personage is zonder twijfel Mr. Tilney. :inlove:
Ik ben nog niet in de helft van het boek en ben benieuwd of ik het verder even spannend ga vinden als enkele jaren geleden toen ik het voor het eerst las.
By Karenlee
Haha... het is niet voor niets dat je de tweede keer ook een hekel aan Mr Thorpe hebt, hoor. Dat is echt de bedoeling! Austen was heel jong toen ze NA schreef - 18 jaar of zo, en ik blijf er van opkijken dat ze toen al de inzicht had om de pretentieuze drukdoenerij van zo'n macho leeghoofden als Thorpe te herkennen in de mannen om haar heen (zij was zeker geen naïef, goedgelovige Catherine), om niets te zeggen over zo'n type vast te leggen in zo'n dodelijk karikatuur. Want een karikatuur is het wel. In haar latere boeken had ze meer subtiliteit. Maar je ziet in NA dat ze al een gruwelhekel had aan die mannen die probeerde zo 'fashionable' en stoer te doen tegen alle 'natuurlijke' omgangsvormen in.

---
- Sent from my iPhone using Tapatalk
By Hetty
Deze heb ik intussen ook gelezen. Heel raar boek in het begin! Ik had het idee dat ze vreselijk de draak stak met jonge lichtgelovige pubermeisjes. Gelukkig blijkt Catherine toch een realistisch en redelijk verstand te hebben op het eind en Henry Tilney ... Ach ... tja ...
By Sebazzel
Hetty schreef:Deze heb ik intussen ook gelezen. Heel raar boek in het begin! Ik had het idee dat ze vreselijk de draak stak met jonge lichtgelovige pubermeisjes. Gelukkig blijkt Catherine toch een realistisch en redelijk verstand te hebben op het eind en Henry Tilney ... Ach ... tja ...
Als Henry Tilney slechts een "ach... tja" bij je oproept vrees ik dat ik je moet verbannen van het forum. Het was leuk om je gekend te hebben.... :devil:

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!