EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Een van Jane's eerste boeken, maar pas na haar dood uitgebracht... wat vind je er van?
By Alynia
Ik moet eerlijk zeggen, van de vorige keer dat ik het boek las was al weer een hoop weg gezakt.

Maar wat nu weer boven komt is: wat ziet de broer van Catherine in die Thorpe??? Want wat een waardeloze vent is dat zeg... En Isabella, die Catherine eigenlijk alleen maar gebruikt... ik mag haar ook niet. Volgens mij was er later in het boek iets met haar, maar ik weet niet meer wat :P Maar ze papt zo met Catherine aan in het begin, als die niemand anders heeft, en maar iets later gebeurt het al zo vaak dat ze haar voor het gemak maar even vergeet...

Trouwens, ligt het aan mij, in die tijd was het toch heel raar als je veel met één persoon danste? Laat staan het hele bal? Zoals Isabella en James doen?
Ik heb ook helemaal niks met de Thorpes, inmiddels heb ik het boek zelfs al uit ( ik kon het niet wegleggen en had gister een dagje vrij haha ). En denk ik ook dat ik weet wat er uiteindelijk met Isabella is waar jij het over hebt Alynia.

Ik vind Isabella echt heel erg vervelend, ze laat Catherine niks meer zelf beslissen en als zij bedacht heeft om iets te gaan doen moet Catherine daar ook maar in mee gaan ook al wil ze dat niet. Heel vervelend als mensen je dag voor je uitstippelen zonder overleg
Bij die familie heb ik het gevoel dat alles met voorbedachte rade gebeurt. Alsof ze van te voren als familie samen een plan van aanpak hebben bedacht om bij het zogenaamde geld te kunnen komen. Ze zijn zo achter de ellebogen en vals en dat merk je al meteen vanaf de eerste introductie.
By plandora
Het grappige is dat mijn mening over met name Isabelle Thorpe nu anders is dan de vorige keer het boek las. Toen kon ik echt boos op haar worden omdat ze mij herrinerde aan een oude vriendin van mij die ook altijd het ene zei en en andere bedoelde. Al stond ik minder naief in die vriendschap dan Catherine. Ik wist waarom ze zo was geworden en hoopte dat ze zou veranderen ( beetje Jane Bennet achtig van mij)

Nu vind ik haar voornamelijk amusant. Misshien omdat ik nu meer afstand heb en al weet hoe het met haar afloopt.
By Monique
Hoihoi!

Alynia vraagt zich terecht af in haar berichtje:

"Trouwens, ligt het aan mij, in die tijd was het toch heel raar als je veel met één persoon danste? Laat staan het hele bal? Zoals Isabella en James doen?"

In die tijd was het inderdaad not done om meer dan 2 hele dansen met dezelfde partner te dansen . Deed je dat wel dan was dat een soort verklaring naar de hele society dat dit paar als verloofd beschouwd kon worden.......Ook in Sense & Sensibility zorgde dit voor verwarring toen Marianne en Willoughby op het bal zo veel met elkaar dansten, men ging er automatisch van uit dat ze zich verloofd hadden........(zij deden trouwens nog meer dat alleen verloofde stellen "mochten" in die tijd).

Groetjes, Monique
By rosa
In een documantaire over JA, waar ik nu even de naam van kwijt ben werd verteld dat Jane zelf ook een hele avond met Tom? danste

(het verhaal werd verteld door de actrice die Miss Bingley speelt in P+P 2005)

Isabella Thorpe is te overdreven vriendelijk en te overdreven in uitspraken als ages moeten wachten. John Thorpe is gelijk bij de eerste ontmoeting zeer onbeleefd, niet eerlijk, vooral op zichzelf gericht en als een man die maar loopt op te scheppen over z'n nieuwe auto ;)
Wel grappig dat Catherine opmerkt dat het paard er Hot uitziet, wat in die tijd nog echt "hot" betekende.
By Maria
De Thorpes....alsof ze zo uit een of ander Halloween stuk zijn gestapt.

CRrrrrrrrrrrreeeeepy lui. :evil:
Ik krijg dan de neiging om mijzelf met knoflook te omhangen...

Iekkkkkk

Nee The Thorpes,not my kind of people.

Isabella is gewoon een spiderwoman,voor je het weet zit je in haar spinnenweb er komt er niet meer uit.

Maria
John Thorpe is buitengewoon onbeleefd, en inderdaad zo'n patseraard en wagen waar hij Catherine voor uitnodigd.....lijkt me erg ongepast als je iemand net kent. Het ligt er bij hem e die niet uitgepraat raakt over zijn 'nieuwe auto'. Nee.....daar trek je vrouwen mee aan. Bij hem en Isabella zo dik bovenop dat ze niet te vertrouwen zijn dat je inderdaad denkt: KOM OP CATHERINE.....HOUD JE HOOF KOEL!!!!

En de manier waarop Isabella praat is zo overdreven met uitspraken als: waiting for ages, I would not....for the world etc. Als iemand als zo enorm overdrijft....daar haak je dan toch meteen op af. bahbah lijkt wel een leerling van mij, die ga ik dan altijd heel overdreven nadoen.
By Karenlee
Isabella is gewoon een super-opervlakkige truttebel. Ze doet zo vriendelijk met Catherine omdat ze meteen bij de ontmoeting achterkomt dat zij de zus van James is (die ze al heeft onmoet) waar ze haar zinnen op heeft gezet. Zowel zij als haar broer hebben een verkeerde indruk van hoe vermogend de Moreland's zijn - John Thorpe schept er over op aan General Tilney, wat zijn hebberige gevoelens in werking zet. Daarom besluit hij om Catherine uit te nodigen voor een bezoek aan Northanger Abbey.

Ik vind zowel de broer als zus twee van de meest vulgare varkens die JA ooit heeft beschreven. Ja, ze heeft nog scherper en 'gemeener' mensen gecreerd in haar latere werken (Fanny Dashwood, Lady Catherine, Lucy Steele), maar voor absoluut stom, idioot hebberigheid - die hun in elke opzicht tegenwerkt in het halen van hun doeleinden - zijn die twee niet te verslaan. Northanger Abbey was de eerste Austen die ik gelezen heb, en ik wilde het boek bijna weg van me gooien in de stukken waar John liegt dat hij de Tilney's in een carriage had gezien om Catherine mee te krijgen (in plaats van te wachten op de geplande wandeling), en later bij de theater, als hij eigenhandig de nieuwe afspraak die ze gemaakt had ging afzeggen. Wat een zelfingenomen lul! Een Isabella is helemaal niet beter! Ik had zelfs ongeduld dat Catherine haar niet eerder doorhad. Maar ja... dat is juist de aantrekkelijke van Catherine. Ze is zo'n simpel, eerlijk, recht-toe, recht-aan persoon dat ze niet eens beseft dat zo'n ooneerlijkheid kan bestaan.
Ja de Thorpes zijn gewoon pure evil :-).

Isabella, wat een vreselijk mens! Echt een dellebel ;), hier een leuke quote die haar karakter goed weergeeft
...and so well satisfied was Isabella with her lot, so contentedly was she endeavouring to ensure a pleasant walk (...) that, though they overtook and passed the two offending young men in Milsom street, she was so far from seeking to attract their notice, that she looked back at them only three times
En John Thorpe, ik heb ook een enorme hekel aan hem. Hij vloekt, schept op over zijn 'auto', beledigt zijn familie. Ik kan me ook zo kwaad maken over die misgelopen afspraak die Catherine heeft met de Tilneys :evil:!!

En bedankt Karenlee, ik was er zelf nog niet achter waarom Isabella dan nog steeds met James wil trouwen (want zo knap is hij ook niet - althans niet door de ogen van Catherine ;)). Ik dacht dat ze dachten dat alleen Catherine geld zou krijgen van de Allen's, maar daar hoort James natuurlijk ook bij.

Ik vind het ook zo geweldig in de 2007 verfilming (weet nog niet of het ook in het boek staat), dat Catherine aan Elinor Tilney zegt dat ze graag mee wil wandelen, want ze kan Isabella nooit meekrijgen, omdat er zoveel leukere dingen te doen zijn in de stad. Dan kijkt Elinor even naar Isabella en zegt zo heel vattend "I can see that she might"

Maar mijn vraag: waarom maakt John Thorpe General Tilney wijs dat de Morlands rijk zijn? Is hij er zelf al van overtuigd dat Catherine voor hem valt?

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!