EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Een van Jane's eerste boeken, maar pas na haar dood uitgebracht... wat vind je er van?
By Zieoendjen
Ik vind dit boek juist wel leuk. Het begin vind ik inderdaad wat lastig om door te komen, maar vanaf de helft begint ie echt wel te boeien. Vooral het stuk waarbij Henry en Catherine samen op de bok zitten en op weg zijn naar de Abbey is leuk. Overigens heb ik hem nog niet uit, ik zit ongeveer op driekwart.
By Karenlee
Mrs. Shakespeare schreef:Wel is als argument aan te voeren dat Northanger Abbey pas na haar dood is verschenen en Jane Austen heeft dit boek niet - zoals P&P, S&S enzo - grondig herschreven.
Helaas kunnen we dit niet gebruiken als reden waarom sommige mensen NA minder dan de andere vinden. In 1816 heeft Austen het manuscript (die oorspronkelijk Susan heete) eindelijk kunnen terugkopen van de uitgever die er 13 jaar lang niets mee deed. Ze heeft het toen wel degelijk herschreven, en de heroine en het boek zelfs nieuwe namen gegeven. Ook heeft ze een voorwoord bijgedaan waarin ze zich excuseert voor dingen in het boek die wellicht dateerd overkwam.

Northanger Abbey was het ellereerste Austen die ik las. Ik vond het erg leuk - leuk genoeg om op zoek te gaan naar andere boeken van haar. Maar moet wel zeggen dat als ik nu de (zeer moeilijke) keus zou moeten maken om een van haar boeken 'onbeschreven' te laten, zou het waarschijnlijk N.A. zijn. Het blijft een heel goed en vermakkelijke verhaal, er zitten ontzettend geestig dingen in, en Henry Tilney is fantastisch. Het is gewoon dat alle andere net iets beter zijn. Ik denk omdat haar andere vrouwelijke hoofdpersonen meer 'complex' zijn dan Catherine - ze moeten zeker meer 'dramatische' dingen doorstaan.
By Em'ly
Een compleet andere stijl, vind ik.
De opbouw is niet helemaal soepeltjes maar ik vind het ook wat hebben.
Personage boeit me alleen niet zo, wel de held
By Karenlee
Henry Tilney blijft de meest boeiend en compleet beschreven held die Austen ooit gecreerd heeft. Van Darcy, Knightly, Betram e.d. je weet alleen dat ze oprecht en aardig zijn, verder krijg je helemaal geen beeld van hun karakter, zoals je dat wel van HT krijgt. Ik vraag me echt soms af waardom dat minder werd in de volgende boeken. Maar dit is waarschijnlijk een discussie die beter voortgezet kan worden in de leesclub, nu dat wij aan NA beginnen.
By Diewertje
Ohhh Henry Tilney.....*swoon* :oops: :oops: :lol:

Interessant discussiepunt over de heroes in Jane Austen....misschien was ze zelf minder tevreden over de uitwerking van zijn karakter? Ik las ergens dat JA alleen over dingen wilde schrijven waar ze verstand van had...en aangezien ze zelf geen man was... ? Anyway, goed eerste discussiepuntje, al ben ik bang dat we iig nog tot 1 oktober moeten wachten :D.
By Sebazzel
Ik vond Northanger Abbey juist geweldig - maar ik moet bekennen dat mijn mening wel beïnvloed werd door de serie, die ik vlak voor het lezen heb bekeken, en ik vond Henry's ietwat cynische, plagerige & nochtans ironische opmerkingen erg komisch, en was het leuk om eindelijk Jane Austen's "defense of the novel" te lezen.
By Miss Eva
Ik vind Northanger Abbey juist ook geweldig! Ik had ook eerst de film gezien dus ik zag me ook alles voor en al.. en vooral het einde... dan hoorde ik gewoon het liedje totdat hij het vroeg.. dat was echt romantisch.. maar ja.. ik vind nogalsnel iets romantisch en lief en dan word ik echt helemaal vrolijk van binnen en wil ik zelf gewoon verliefd worden
By Sebazzel
Ik heb hem nogmaals gelezen, en vind het een geweldig leuk boek.
Beware how you give your heart...
By Henk
Ik heb Northanger Abbey vorige week voor de eerste keer gelezen, na Lady Susan. ( Ook de eerste keer )
Ik had meer aandacht voor de mooie zinconstructies, maar ook voor het verhaal natuurlijk.
Erg lange zinnen met veel ";". Maar ze kloppen allemaal.
Behalve wanneer Catherine's fantasie een keer op hol slaat in de Abbey, blijft het verder een lief, mooi en naief meisje. Eigenlijk...een beetje saai.
Grandioos is hoe andere mensen neergezet en beschreven worden in een paar zinnen.
Vol humor en ironie, heel subtiele contrasten in een enkel zin geven een fijne spanning.
Maar het zijn duidelijk de observaties van de schrijfster, niet die van Catherine.
Met Lizzy Bennet in P&P wordt dat goedgemaakt denk ik. Ditmaal verplaatst de lezer zich wel in de denkwereld van de hoofdpersoon.

Het einde viel een beetje tegen.
In vergelijking met de lang uitgesponnen maar zeer goed te lezen beschrijvingen van mensen en situaties, loopt het snel af op het eind.
By Miss Eva
Henk schreef:In vergelijking met de lang uitgesponnen maar zeer goed te lezen beschrijvingen van mensen en situaties, loopt het snel af op het eind.
Ja dat vond ik ook.. ineens was het verhaal gewoon af, dat vond ik ook wel jammer.. maar ja.. ik blijf gewoon van Northanger Abbey houden :inlove:

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!