De film 'Becoming Jane' (die erg leuk als historisch drama is, maar die grove 'liberties' neemt met wat bekend is over het leven van Austen) is gebaseerd op het zeer interessant - en best goed onderbouwd - biografie 'Becoming Jane Austen' van Jon Spence.Ja, dat kan ik beamen. Het is ook één van de leukere biografieën om te lezen. Die van Claire Tomalin is, in my opinion, tot nu toe de beste. Ook heb ik in de universiteitsbibliotheek "Jane Austen: A Family Record gelezen" waar Deirdre Lefaye eigenlijk alleen feiten behandelt en zo min mogelijk speculeert: heel erg historisch correct dus.
De film Becoming Jane is ook erg leuk, maar ik vind Hathaway's accent niet overtuigend. Ook komen er personages in voor die niet echt bestonden en die Jane niet gekend heeft. Er zijn enkele overeenkomsten met haar leven, maar de cynische persoon in mij vindt de film wel een beetje een sell-out: plak er de naam Jane Austen op en het verkoopt. Een meer accurate verfilming is Miss Austen Regrets, waar uitgebreid onderzoek voor is gedaan en waar fragmenten uit haar brieven voor het filmscript zijn gebruik. Ook hier zijn natuurlijk vrijheden genomen omdat er altijd 'gaps' zijn in onze kennis en understanding over bepaalde motieven die ze gehad heeft voor bepaalde acties, maar het plot is veel waarschijnlijker dan dat van Becoming Jane.

"Second hand books are wild books, homeless books; they have come together in vast flocks of variegated feather, and have a charm which the domesticated volumes of the library lack."
- Virginia Woolf