EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Een van Jane's eerste boeken, maar pas na haar dood uitgebracht... wat vind je er van?
By Esther
Het enige Jane Austen boek waarvan ik zeg: mwah, kan me niet zo boeien.
By Nicorine
Heel herkenbaar dat mwah... De hoofdpersoon vind ik een beetje fout, maar goed dat geeft ze zelf aan het einde van het boek toe...dus dat zal wel de bedoeling wezen. Ik heb hem toch maar 2x gelezen om mezelf te overtuigen of ik misschien toch niet iets gemist had tijdens de eerste keer dat ik het las, maar helaas niet een boek om bij te zwijmelen
By Heleen
Heb dit boek lang geleden een keer gelezen, maar kan me er eigenlijk niet zo heel veel meer van herinneren. Dat is meestal geen goed teken. Maar ik zal het binnenkort nog een keer proberen!
By Merdyff
Het boek kon mij ook niet zo erg meeslepen als Pride and Prejudice of Persuasion. Northanger Abbey en Persuasion zijn ongeveer even dik, maar over Northanger Abbey deed ik drie weken, terwijl Persuasion op amper drie dagen uit was. Het viel mij wel een beetje tegen, want ik had de film gezien en die was wel erg leuk. Ik denk dat ik in dit geval de film beter vond dat het boek.
By Gast
Hm nee, heb twee film versies gezien, een vond ik vrij slecht, eentje was redelijk leuk, maar vond het boek toch beter.
By ccairo
Ik ben nu Northanger Abbey aan het lezen na het zien vd verfilming uit 2007. Had de verfilming uit '86 ook gezien maar die kon me toen niet aan zetten om t boek ook t lezen. Dit is trouwens het laatste exemplaar dat ik nog moest lezen uit de Jane Austen 'serie'. En ik moet zeggen dat ik hem juist wel leuk vind, waarschijnlijk komt dit door de verfilming uit 2007 die ik echt geweldig vond en die me er dan ook bij voorstel. Ik heb ook mansfield park gelezen en beide verfilmingen uit '99 en '07 gezien maar vond op een of andere manier t boek een stuk minder, en northanger juist leuker dan ik had verwacht.
By Merdyff
De film die ik gezien heb, is ook die van 2007 en die zette mij ook aan om het boek te lezen, maar het boek kon me dus niet zo erg meeslepen. Het is uiteraard een goed boek, maar in vergelijking met de andere Jane Austen-boeken die ik al gelezen heb (Mansfield Park hoort daar niet bij), vond ik het toch minder. De verfilming uit 1986 heb ik nog niet gezien, maar ik zou die wel graag eens willen zien om Peter Firth in de rol van Mr. Tilney te zien. Hij is al het derde hoofdpersonage (nou ja, chronologisch gezien is hij eerst, maar van de andere twee wist ik het eerder) uit Spooks dat een Austen-man speelt. Voor wie Spooks niet kent (wat waarschijnlijk iedereen hier zowat is, aangezien het echt wel totaal anders is dan Jane Austen en in België sowieso niet zo bekend is) het is een serie van de BBC over MI5. En de andere twee Austen-mannen die erin meedoen/-deden, zijn Rupert Penry-Jones en Matthew Macfadyen. Ik ken Peter Firth enkel uit Spooks en toen ik stukjes van Northanger Abbey op Youtube zag, was het echt raar om een 15-20-jaar jongere Peter Firth als Mr. Tilney te zien.
By ccairo
Hahha even reactie op SPOOKS, ja dat ken ik ook en vind het een super serie!! Ik kende Matthew MacFadyen hieruit en was meteen verliefd, helemaal toen ie daarna Mr.Darcy speelde in Pride & Prejudice :D Maar toen helaas werd Matthew eruit gegooit en kwam als vervanger Rupert-Penry-Jones, en ohoh wie kwam ik tegen in Persuasion jaja hem als Captein Wenthworth dus weer smullen en nu is ook helaas rupert eruit en als vervanger is Richard Armitage die jaja ook uit een kostuumdrama bekend is namelijk North& South!!!! (en zo komt op een of andere reden, de 3 mannen die ik geweldig vind uit de kostuumdrama's allemaal in SPOOKS terecht) en ja ook Peter Firth komt speelt dus in SPOOKS!
SORRY voor deze zijstap maar moest even kwijt dat dit mij ook was opgevallen! (helemaal omdat t om de 3 mannen uit mijn top 3 van kostuumdrama's/mannen erin hebben gespeeld)
By Karin
Hee, niks mis met een zijstap als het om Spooks gaat ;) Hoorde dat Richard Armitage daarr in zou gaan spelen en ben de serie dus gaan volgen... erg jammer dat Rupert Penry-Jones er nog maar 1 aflevering in zat en toen werd ie... nou ja, geen spoiler dan maar hè. Vond de combi Rupert en Richard helemaal geen straf :lol:
Maar om terug te komen op Northanger Abbey: ik kan me herinneren dat ik het niet geweldig vond, maar ik geef het boek denk ik nog wel een volgende kans... Binnenkort dus nog maar een keertje lezen. Misschien leuk als eerste boek voor onze 'leesclub' (als iemand mee wil lezen...)?
By Diewertje
Even weer back on topic: Northanger Abbey is juist een van mijn favorieten! Dat komt voornamelijk doordat Henry Tilney mijn favorite hero is. De verfilming uit 1986 vond ik he-le-maal niks. Ik weet niet hoe Peter Firth in Spooks is, maar hij maakt van Henry een onwijze engerd ;-). Verder ben ik ook niet te spreken over de andere acteurs. Maar de verfilming uit 2007 maakt een heleboel goed.

Wel is als argument aan te voeren dat Northanger Abbey pas na haar dood is verschenen en Jane Austen heeft dit boek niet - zoals P&P, S&S enzo - grondig herschreven. Wie weet hoe het dan zou zijn geweest! Maar het leuke eraan is (volgens mij wordt dit in de Jane Austen book club gezegd), dat dit het eerste boek is van Jane Austen. Het gaat over Catharine en hoe zij volwassen wordt, hoe ze leert hoe ze zich hoort te gedragen in de maatschappij. Ook gaat het over andere boeken, vooral 'novels'; dit kan erop wijzen dat Jane Austen, net zoals Catharine, bezig is om te groeien in haar rol als romanschrijfster. Verder is het boek een leuke bespotting op andere populaire boeken uit die tijd, zoals "The Mysteries of Udolpho" (ik ben nu bezig in dat boek).

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!