EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je laten weten wat je van dit boek vindt.
Ik vond het een héél mooi boek..
Zeker een aanrader! Had deze zelf namelijk nooit gekozen!
Raar is dat! Ik blijf gewoon een beetje hangen bij P&P, S&S en Emma... Ben benieuwd wat het volgende boek wordt!!
Had je het al gelezen, Gerdiene, of was dit de eerst keer? Persuasion heeft altijd een speciale plek voor mij in de oeuvre van Austen. Het wordt door velen gezien als de meest 'volwassen' van haar werken, en is zeker bijzonder door de leeftijd van Anne, die absoluut de meest 'volwassen' is van alle Austen heroines. En het is het laatste boek dat ze voltooied heeft. Persuasion heeft wel het een en ander van de bekende Austen 'formule', but tergelijkertijd gaat het nieuwe gebieden in. Elke keer dat ik de laatste bladzijd omsla geef ik een diepe zucht omdat we nooit zullen weten wat dat talent nog verder had kunnen produceren. Wat voor boeken zou JA hebben geschreven als ze het geluk had gehad om 50 te worden, of 60, of 70? In haar eerdere boeken ging het gewoon om het vinden/herkennen van liefde (en jezelf). Met Persuasion ging ze een stap verder. De liefde was gevonden - maar verloren. Zou ze zich ooit, bijvoorbeeld, hebben gewaagd om een verhaal die afspeelt tussen een stel die al getrouwd was? Hmmm... waarschijnlijk niet, al is het alleen omdat ze echt een 'stickler' was over het principe dat je niet moet schrijven over iets wat je niet kent.
Als ik het goed heb, was dit voor mij de vierde keer dat ik Persuasion heb gelezen. Ik vind het moeilijk om een favoriet aan te wijzen, maar ik denk toch dat deze - samen met P&P - bij mij bovenaan staat. Waar bij P&P de ironie, karikaturale personages, en humor van Jane Austen meer de overhand heeft, leef ik zelf veel meer mee met Anne en doet het boek me emotioneel dus meer. Niet alleen is Anne volwassener en ouder, maar ook leer je veel meer over de gevoelens van de personages.
Het verhaal is prachtig, vooral omdat het zo anders is dan de andere boeken.
Ik realiseerde me tijdens het lezen maar al te goed hoe blij ik ben dat we tegenwoordig zelf onze keus in geliefden kunnen maken en ons niet hoeven laten overhalen door 'vooraanstaande' mensen in ons leven die zogenaamd weten wat het beste voor ons is.
Tegenwoordig heeft ook menig mens wel iets te zeggen over de liefdeskeuze van een ander, vooral omdat in deze tijd meerdere mensen 'ervaringen' kunnen hebben gehad met één persoon en dan dus uit ervaring spreken, maar tóch blijft de keuze uiteindelijk aan ons, gelukkig maar!
Want die ene vinden die jou helemaal geweldig vindt zoals je bent, is al lastig genoeg. ;)
Ik vind Persuasion een mooi boek.
Het geeft mij een kijkje met "gekleurd" inzicht in de tijd van toen. Daarnaast vind ik het mooi geschreven en beschreven. Ondanks dat het over een hele andere tijd gaat, blijven er bepaalde zaken zo herkenbaar. Ik houd van haar inzicht en haar beschrijvingen.
Maar ik vind het niet het mooiste boek van Jane Austen. Ik houd er meer van als ze haar romantisch gevoel combineert met haar scherpe inzicht en haar ironie. En dat vind ik in PenP en in Emma beter uitkomen.
Persuasion staat op nr. 2 na P&P.
Elke keer verbaas ik me over Anne's familie en denk ik bij Wenthworth: kom op kerel, zeg nou gewoon dat je haar nog steeds wilt! De frustraties van Anne, wat zij allemaal moet doorstaan en met welke klasse zij zich groot weet te houden. Ondanks het feit dat zij zich over liet halen toen ze jong was heeft ze toch op vele vlakken haar eigen weg bewandeld en niet haar ijdele vader naar de voeten gedanst.

Alleen het begin, met de ellenlange zinnen blijft pittig.
Ik vind Persuasion prachtig. Ik heb het idee dat, en dat zal ongetwijfeld met de leeftijd van JA te maken hebben toen ze het schreef, het een veel milder boek is dan bijvoorbeeld P&P. JA kan soms zo ongelooflijk hard zijn. Dat was hier soms een heel klein beetje (zoals in de beschrijving van Mrs. Musgrove en uiteraard Sir Elliot, maar die verdient het ook.) Maar over het algemeen zet de personen meer als mensen neer dan als typetjes en dat bevalt me. Anne Elliot vind ik ook geweldig. Een van de meest liefdevolle personages van JA. En daarmee is Persuasion een van mijn favorieten...
Ik weet niet of JA zozeer milder is geworden - ook hier vind ik haar nog vrij grof! De wit en ironie uit P&P en Emma miste ik hier wel, die hebben om de pagina wel een geweldige one-liner. Maar het is wel een boek met veel minder typetjes en ook meer lieve mensen (de familie Elliot buiten beschouwing gelaten).

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!