EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je laten weten wat je van dit boek vindt.
By Merdyff
Misschien is het omdat ik net voor Persuasion North&South gelezen heb, waardoor het verschil wel duidelijk is, maar dit is de eerste keer dat het mij opvalt dat Jane Austen echt wel een aparte manier heeft om personages te beschrijven. De meeste schrijvers beschrijven het uiterlijk van hun personages, Jane beschrijft het innerlijk, het karakter. Eigenlijk weten we van bijna geen enkel personage hoe hij of zij eruit ziet. We weten dat Sir Walter er nog erg goed uitziet voor zijn leeftijd, dat Mrs. Clay sproeten heeft, dat Captain Wentworth een knappe vent is, maar hoeveel zegt dat nu eigenlijk? De meest uitgebreide beschrijving van iemands uiterlijk de we krijgen is volgens mij die van de Admiral Baldwin, 'the most deplorable looking personage you can imagine, his face the colour of mahogany, rough en rugged to the last degree, all lines and wrinkles, nine grey hairs of a side, and nothing but a dab of powder at top.' En dat is dan nog een subjectieve beschrijving, door de ogen van Sir Walter en waarschijnlijk bedoeld om aan te tonen hoe oppervlakkig die is om enkel op het uiterlijk af te gaan.
Wat vinden jullie van de manier waarop Jane haar personages beschrijft?
By Diewertje
Een omschrijving van een karakter geeft natuurlijk veel meer inzicht over een persoon dan over de uiterlijke kenmerken. Het getuigt van veel meer diepte en kwaliteit dan of iemand donker of blond haar heeft. Volgens mij beschrijft Jane Austen het alleen als het een bepaald doel heeft, of als het het karakter beter kan verklaren.

En ze is inderdaad heel erg spaarzaam met het geven van uiterlijke beschrijvingen, maar daardoor maken die wel des te meer indruk. Van Emma weten we alleen iets over haar ogen (ben ff kwijt of het nou hazelnootkleurige of amandelvormige ogen waren ;)) en van Lizzy alleen iets over haar haar. Maar wat ik al eerder zei, van Anne geeft ze weer wel een uitgebreide omschrijving, maar dat reflecteert dan weer haar karakter. En van Mrs. Musgrove, maar dan wat negatiever ;)

Daarbij moet ik zeggen dat ik in andere boeken me meestal toch geen voorstelling kan maken als iemands uiterlijk wordt omschreven....en dan vergeet ik het weer. Alhoewel volgens mij gebruikt Jane Austen wel veel beschrijvingen als 'graceful' or 'delicate' features...want dan vraag ik me altijd af wat ze daar eigenlijk mee bedoelt :D.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!