EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je laten weten wat je van dit boek vindt.
By Lejah
Wat vinden jullie ervan zoals Jane Austen in Persuasion rechtstreeks de lezer aanspreekt in een roman?
Eigenlijk is een roman niet bedoeld om rechtstreeks de lezer aan te spreken.
Dus je kan een mening hebben over de stijl (in romanvorm waar ze dat mee doet), maar ook over de originaliteit daarvan, maar ook over de inhoud van wat ze zegt, schrijft en of het passend is op het moment waarop ze dat doet.
Voorbeeldstukjes zijn als ze personen beschrijft en min of meer terloops opmerkt dat ze een paar ter zake doende stukjes zal vertellen om zo pagina's vol vertellingen te kunnen overslaan om een karakter goed te kunnen begrijpen.
Maar ook het stukje waarin ze vertelt wat ze zelf vindt van de gangbare meningen cq opinien mbt romans.
Ik vind het wel origineel als ze de lezer direct aanspreekt, ik zou het me in een modern boek niet voor kunnen stellen. Het stoort me in ieder geval niet, dat ik bijv. uit het verhaal wordt getrokken of iets dergelijks. Nu ik er zo over nadenk vind ik het eigenlijk heel erg leuk als ze dat doet en dat je dan als lezer dan een stapje terug zet uit het verhaal. Misschien juist omdat het Jane Austen is, dat ik dan het idee heb dat ik letterlijk haar mening en gedachten kan lezen. Dan stel ik me haar ook helemaal voor aan haar schrijftafeltje :lol:

In Persuasion ben ik eigenlijk vergeten wanneer ze dat doet, weet jij een quote?

In P&P kan ik me het volgende herinneren:
It is not the object of this work to give a description of Derbyshire, nor of any of the remarkable places through which their route thither lay; Oxford, Blenheim, Warwick, Kenelworth, Birmingham, &c. are sufficiently known. A small part of Derbyshire is all the present concern
En de laatste zin van Northanger Abbey is ook erg leuk
I leave it to be settled, by whomsoever it may concern, whether the tendency of this work be altogether to recommend parental tyranny, or reward filial disobedience
Ze doet het niet zo vaak, maar in zowat elke boek komt het inderdaad voor - ook in Persuasion een paar keer. Degene die ik meteen uit mijn hoofd weet is als Anne, Mrs Musgrove en Capt Wentworth samen op de bank zit, en Austen reflecteert over hoe het feit dat het wellicht niet eerlijk is om het gezicht van een dikke vrouw die haar emoties de vrij loop geeft een beetje belachelijk te vinden, maar dat je toch soms moeilijk is om dat niet te voelen: "Mrs Musgrove was of a comfortable, substantial size, infinitely more fitted by nature to express good cheer and good humour, than tenderness and sentiment...; Captain Wentworth should be allowed some credit for the self-command with which he attended to her large fat sighings over the destiny of a son, whom alive nobody had cared for. Personal size and mental sorrow have certainly no necessary proportions. A large bulky figure has as good a right to be in deep affliction, as the most graceful set of limbs in the world. But, fair or not fair, there are unbecoming conjunctions, which reason will patronize in vain-- which taste cannot tolerate--which ridicule will seize."

Eerlijk gezegd, heb ik dat altijd een van de... raarste rechtstreeks uitspraken gevonden die Jane doet. Het zit tegen het onaardig aan. Ik vermoed dat ze toch wel een heel klein beetje 'bitch' kon zijn. Geef mij liever degene van Mansfield Park: "Let other pens dwell on guilt and misery. I quit such odious subjects as soon as I can, impatient to restore everybody, not greatly in fault themselves, to tolerable comfort, and to have done with all the rest." Ik vind het ook lief hoe ze ook daarna naar Miss Price refereert als, "My Fanny...". Ze mag wel een muisje zijn, maar Jane houdt wel van haar.
Karenlee schreef:Eerlijk gezegd, heb ik dat altijd een van de... raarste rechtstreeks uitspraken gevonden die Jane doet. Het zit tegen het onaardig aan. Ik vermoed dat ze toch wel een heel klein beetje 'bitch' kon zijn.
Ja, ik heb ook voor het eerst in Persuasion gemerkt dat ze ook wel een beetje Bitch in a bonnet is, als ze de geschiedenis van Richard Musgrove vertelt....totaal gevoelloos!! (maar wel grappig ;))
Karenlee schreef: Let other pens dwell on guilt and misery. I quit such odious subjects as soon as I can, impatient to restore everybody, not greatly in fault themselves, to tolerable comfort, and to have done with all the rest.
Die is echt geweldig!
By Karin
Maar ik vind dit niet echt voorbeelden van 'de lezer aanspreken'. Het is gewoon vanuit het perspectief van een alwetende verteller, die boven de personagers zweeft. Bij 'de lezer aanspreken' moet ik eerder denken aan Jane Eyre van Charlotte Brontë, het 'reader, I married him'.
Ja, inderdaad. Ik zou het ook eerder een alwetende verteller noemen dan echt de lezer aanspreken. Maar hoe je het ook wil noemen, het stoort mij zeker niet bij Jane Austen. Ik vind dat het wel bij haar schrijfstijl past. Ze neemt regelmatig een beetje afstand van haar personages om het grotere geheel te zien en op die momenten krijg je inderdaad die uitspraken die grenzen aan het aanspreken van de lezer.
Ik denk trouwens niet dat het een manier van schrijven is die in moderne boeken totaal niet meer voorkomt, al zal het een stuk minder zijn dan in Jane Austens tijd. Ik geef wel eerlijk toe dat ik niet meteen een voorbeeld kan geven van een boek waarin vanuit een alwetende verteller wordt geschreven zoals Jane dat doet, maar ik heb het idee dat ik dat wel al ben tegengekomen. Van de lezer aanspreken zoals Jane Eyre dat doet, kan ik wel meteen een voorbeeld geven van een modern boek (reeks eigenlijk) dat in de ik-persoon geschreven is en waarin het hoofdpersonage de lezer aanspreekt: Darren Shan doet dat in de Darren Shan-reeks.
By Em'ly
Ik vind het humor, het lijkt net alsof Jane echt met jen praat toch, waarin jullie ironische klank (ik hoor hem niet, jullie wel vandaar jullie) toch behoorlijk echo?

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!