EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je laten weten wat je van dit boek vindt.
By Diewertje
Ik las net in de inleiding van mijn boek: "There is quite a lot careless tumbling about in this book", niet alleen Louisa maar ook de kleine Charles die zijn sleutelbeen breekt.

Toen dacht ik verder: In Jane Austen's boeken wordt passie en romantiek (afhankelijk van je definitie ;)) 'afgekeurd'. Ik weet niet helemaal of je dit zo op Louisa kan toepassen, maar is haar val niet een metafoor voor je blindelings in het liefdesavontuur storten, of wat ik me net bedenk: 'falling in love'? Net zoals bij Marianne: zij valt tijdens het wandelen en valt daarna compleet voor Willoughby. Het letterlijke vallen wordt ook meteen gestraft door een verstuikte enkel en een hersenschudding.
By Karenlee
Hmmmm... interessante stelling, maar, naar mijn mening - nee. Het is niet 'verliefd worden' dat Jane per se niet goedkeurd, maar het overheerlijken er van en jezelf blindelings in gooien. Marianne 'valt' eerst - en pas later wordt verliefd op Willoughby, dus is het geen 'afstraffing' daarvoor. Louisa daartegenovergesteld, wordt wel 'afgestraaft', maar voor iets heel anders - het kwan niet omdat ze verliefd wasop Wentworth, maar het roekeloos volgen van haar eigen zin. Toch zet dit wel aan het denken. Zijn deze drie de enige 'ongelukken' in de boeken? Ik kan 1, 2, 3 niets anders bedenken. Jullie wel?
By Diewertje
Ik bedoelde niet alleen het verliefd worden, maar meer het roekeloos gedrag, zoals van Louisa en Marianne. Verder was het maar een losse gedachte :)....even nadenken of er meer wordt gevallen in Jane Austen's boeken...volgens mij niet. Wel heel toevallig, in de P&P-spin off die ik heb gelezen (Darcy's passions) valt Lizzy.
By Lejah
Leuk dat je daar een topic over opent Mrs Shakespeare!
Ik denk nl hetzelfde als jij!
Ik denk dat het vallen van Louisa idd een metafoor is. Misschien niet voor het direct in love vallen. Maar wel degelijk een metafoor voor een mix van jezelf in roekeloos gedrag storten of een jezelf in een liefdesavontuur storten, niet omdat je nu zo verliefd bent, maar omdat ze zo graag verliefd wilt zijn. Bovendien vind ik de val van Louisa op medisch gebied niet goed of geheel uitgewerkt, waardoor het idee van een metafoor mij erg aanspreekt.
Ik heb Jane Austen altijd gezien als iemand die graag bedekt kritiek geeft op haar maatschappij en wellicht ook omgeving. En ik denk dat er in die tijd vrouwen/meisjes zichzelf graag verleifd praatten cq dachten alleen al bij de gedachte dat een man hun weleens interessant kon vinden. Het is immers je bestaanszekerheid (nouja bijna dan) om een goede man te treffen. En je dan "roekeloos" of vol overgave in zo'n liefdesavontuur te storten, niet omdat je verliefd bent, maar omdat je verliefd wilt zijn; ik denk dat dat is waar Jane Austen de kritiek op wil leveren (oa dan).

Mbt de kleine James denk ik dat er ook een metafoor inzit. Nl het laten vallen van je kind, het niet genoeg aandacht aan besteden. En dan vervolgens zien dat anderen beter voor het kind zorgen, bijv in dit geval de hoofdpersoon maar ook de onbesproken bedienden!
By by a lady
Ik weet niet of de metafoor dan alleen op toepassing is bij Louisa, er zijn er wel meer die zich laten vallen of mee laten gaan in onbedachtzaamheid. Anne natuurlijk niet (hoewel.....het feit dat zij zich zo over heeft kunnen laten halen in het verleden).
By Karin
Lejah schreef: Bovendien vind ik de val van Louisa op medisch gebied niet goed of geheel uitgewerkt, waardoor het idee van een metafoor mij erg aanspreekt.
Ja, ik vroeg me tijdens het lezen ook al af hoe Louisa op haar hoofd heeft kunnen vallen als ze sprong...
Maar heerlijk, die wel of niet bedoelde metaforen. Zo zag ik ook wel iets in de redding van Captain Wentworth toen hij de kleine Charles van Anne's rug afhaalde: Een man die haar bevrijdt van de knellingen die familiebanden kunnen veroorzaken.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!