EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je laten weten wat je van dit boek vindt.
By Diewertje
She gloried in being a sailor's wife, but she must pay the tax of quick alarm for belonging to that profession which is, if possible, more distinguished in its domestic virtues than in its national importance
Het lijkt mij dat het beroep van een captain van groot nationaal belang is, maar hint Jane Austen hier op dat Anne Elliot samen met Wentworth op zijn schip gaat wonen? Net zoals het einde van de 1995-verfilming?
By Alynia
Ik moest de zin een paar keer overlezen om een oordeel te vormen.

En ik denk eigenlijk dat ze daar niet op hint. Veel sailors wives bleven gewoon thuis. En reken maar dat ze vaak tienduizend angsten om hun man uitstonden, waar volgens mij 'the tax of quick alarm' op slaat. Ondanks dat moesten ze thuis het huishouden aansturen, en (belangrijke) beslissingen nemen zonder hun man, want die was niet thuis. Voor de natie waren die beslissingen niet belangrijk, maar je moest er heel wat voor in huis hebben!

Helemaal zeker weet ik het natuurlijk niet, en ik heb een kleine bias hierin. Mijn moeder komt namelijk uit een (Scheveningse) vissersfamilie, dus ik weet vrij veel van hoe het er aan toe ging als de mannen op zee waren... en hoe oma Taal en oma Blok waren :P
By Karenlee
Ben het met Alynia eens, wat dat 'tax of quick alarm' betekent. En nee, in het boek is er niets dat aanwijst dat Anne inderdaad haar man zou vergezellen als jij weer naar zee ging. Ik denk dat degene die de scenario schreef voor de film gewoon terug heeft gedacht aan de verhalen van Mrs Croft - over hoe zij altijd samen met haar man ging, en dacht dat iets soortsgelijks een leuke eind zou zijn. Ik vindt, in ieder geval van wel. Geen Anne die alleen achtergelaten wordt als haar man de zee op moet. Nee, daar staat zij naast hem, op punt om een hele nieuwe leven en wereld te ontdekken.
By Lejah
Ik zie er ook geen hint in.
Zoals Mrs Croft haar man vergezelde, kwam volgens mij niet vaak voor.
Het bijgeloof uit die tijd is immers toch ook dat een vrouw op een schip ongeluk brengt?
Ik denk ook dat the tax of quick alarm slaat op het onverwachte waar je mee leren leven moet. Het onverwachte oproepen van de man en het daardoor dus alleen zijn van de vrouw, met alle angsten en zorgen ed vandien.
Dus eigenlijk net als de vorige reacties.
By Karenlee
Lejah schreef:Zoals Mrs Croft haar man vergezelde, kwam volgens mij niet vaak voor.
Het kwam inderdaad niet vaak voor, maar het was ook niet super ongewoon. We hadden het erover niet zo lang geleden. Ik had veel interessante informatie gevonden over vrouwen op schepen in die periode. Tijdens gevechten, gingen de vrouwen zelfs meehelpen! Ach, waar heb ik dat nou geplaatst?

*pakt vergrootglas, gaat op zoek door *
By Diewertje
Okee, maar wat wordt er dan precies bedoeld met de 'domestic virtues' die zo onderscheidend zijn? Dat de vrouw alleen thuis blijft en het huishouden moet aansturen? Misschien ben ik ook wel te modern, dat ik dat nu als heel normaal beschouw dat een vrouw dat doet, maar in die tijd zal het waarschijnlijk wel een man's business geweest zijn.
By Lejah
Ik denk dat het ook vooral slaat op beslissingen die een vrouw dan moest nemen die heel ongewoon waren voor een vrouw in die tijd. Zakelijke beslissingen, financiele beslissingen ed. Kijk maar naar de vriendin die zelf haar zaken in de kolonien niet kon regelen en daar een (andere) man voor nodig had.
Of kijk naar Jane Austen's werkelijke leven waar zij voor bepaalde zaken ook haar broer(s) voor nodig had.
Moeilijk voor te stellen in deze tijden.
By Karenlee
Nee, Austen refereert naar de domestic virtues van de mannen die in de profession zitten. Iets wat al haar Navy-leden gemeen hebben is dat ze huis, haard en familie erg belangrijke vinden. Denk aan de Crofts, die zo leuk met elkaar om gaan en altijd samen zijn. En hier een leuke omschrijving van Captain Harville:

"Captain Harville was no reader; but he had contrived excellent accommodations, and fashioned very pretty shelves, for a tolerable collection of well-bound volumes, the property of Captain Benwick. His lameness prevented him from taking much exercise; but a mind of usefulness and ingenuity seemed to furnish him with constant employment within. He drew, he varnished, he carpentered, he glued; he made toys for the children, he fashioned new netting-needles and pins with improvements; and if every thing else was done, sat down to his large fishing-net at one corner of the room."

Niet vergeten dat Austen ook twee broers in de Navy hadden waar ze heel trots op was. Een van ze was ook zo'n 'klusser' als Harville. Hij vondt niets leuker dan bij de open haard te zitten met z'n kinderen omheen en zich bezighouden met z'n handen.

En ook... “There was so much attachment to Captain Wentworth in all this [welcome], and such a bewitching charm in a degree of hospitality so uncommon, so unlike the usual style of give-and-take invitations, and dinners of formality and display, that Anne felt her spirits not likely to be benefitted by an increasing acquaintance among his brother-officers. ‘These would have been all my friends,’ was her thought: and she had to struggle against a great tendency to lowness”

Wentworth zou "anything of Harville's from the world's end" halen. Hij riskeert ook best wat door, zonder op officiele toestemming te wachten, z'n post verlaat om Benwick bij te staan na de dood van Fanny Harville. En de Harville's hebben Benwick daarna helemaal in hun armen gesloten - zowat geadopteerd. Kortom: de Navy is een soort van 'brotherhood' waar de beste (volgens Austen, denk ik) qualiteiten van eerlijkheid en vriendschap hoog in het vandaal staan.
By Diewertje
Dat van die 'brotherhood' kan ik me erg goed voorstellen. De meeste mannen gaan naar zee als ze nog jong zijn en moeten daar vanalles doorstaan. En dan kan je heel veel steun vinden bij je lotgenoten, en als je zoveel samen meemaakt, dan zijn dat echt vrienden voor het leven.

Wat me verder opvalt aan Persuasion, nu ik het zo doorlees, dat ondanks de vreselijke Elliot-familie, er zoveel lieve mensen in voorkomen en weinig karikaturale figuren zoals in andere JA-boeken. Die beschrijving van Captain Harville vind ik erg mooi, hij is een echte gezinsman, de Crofts gaan ook zo leuk met elkaar om. Mr. en Mrs. Musgrove zijn waarschijnlijk de meest normale ouders inJA's boeken, Charles Musgrove is ook een schat...Ook dat Anne zich realiseert 'these could be my friends' en als dat uiteindelijk ook gebeurd, dan krijg ik een glimlach op mijn gezicht.
By Karenlee
Hier een leuk (hoewel erg 'academisch') blik op de rol en mening van 'familie' in Persuasion, die veel aandacht geeft aan waar we nu over aan het discusseren zijn:

http://www.jasna.org/persuasions/printe ... otoole.htm

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!