EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je laten weten wat je van dit boek vindt.
By Diewertje
Ik heb altijd gedacht 'friend', omdat ze een moederfiguur is voor Anne en omdat Anne haar gezelschap zo op prijs stelt. Maar toch...
She had a cultivated mind, and was, generally speaking, rational and consistent - but she had prejudices on the side of ancestry; she had a value for rank and consequence, which blinded her a little to the faults of those who possessed them
Ze heeft natuurlijk Anne ervan overtuigd om Wenthworth af te wijzen en waarschijnlijk ook Charles Musgrove. En ik weet niet of het in het boek zo wordt gezegd maar in de film zegt Wentworth op het laatst zoiets van 'You have the strangest ability to influence Anne'. En ze komt op mij ook een beetje bemoeizuchtig over in het begin, over de retrenchment :)
By Marleen
Ik heb altijd hele gemengde gevoelens gehad over Lady Russel. Aan de ene kant is ze er echt voor Anne, maar aan de andere kant heeft ze ook wel een beetje haar geluk ondermijnd in bepaalde dingen.
Ik denk wel dat Lady Russel het echt goed bedoeld, maar ze hecht gewoon iets te veel waarde aan klasses en standen.
Maar ze houdt ook erg veel van Anne. Ze doet eigenlijk gewoon wat zij het beste acht voor haar "dochter" (want Lady Russell ziet haar wel een beetje zo denk ik), net zoals elke moeder gewoonlijk doet. Of dat ook altijd het juiste is om te doen, is natuurlijk nog maar de vraag.
Ik denk dat ze vindt dat Anne meer verdient dan Charles Musgrove en Wentworth, die toen nog helemaal geen geld of of goede naam of wat dan ook had en dat ze daarom zo gehandeld heeft.
By Karenlee
GAHH!!! ik heb net een hele lange post gemaakt en het is verdwenen! Fuck! Ik HAAT dat!

Grrr... ok, nog een keer - maar korter. Lady Russel is niet perfect, maar is absoluut zeker meer vriend. Ze was gewoon overtuigd dat Anne uiteinelijk ongelukkig zou worden als ze de verloving door liet gaan. Ze heeft haar niet tegen Charles Musgrove gezet. Ze zou tegen die tijd blij zijn om Anne te zien 'vlak bij haar in de buurt so respectably settled (na Sir Walter, hebben de Musgroves de meeste land in het hele gebied)' en weg uit haar vaderlijke huis met alle 'partialities en prejudices' van dien. En niet vergeten, tegen het eind vraagt Wentworth zich af of er niet iemand is die "more my enemy was than even that lady. Myself!" Als hij Anne vraagt of zij de verloving weer zou zijn aangegaan toen hij - twee jaar later- sucesvol en rijk terugkwam, zegt ze verbaasd "Would I!" En hij realiseert zich, "Good God, you would. It is not that I did not think of it, or desire it.. but I was too proud to ask again. I shut my eyes and would not understand you or do you justice. This is a recollection which ought to make me forgive everyone sooner than myself."

LR heeft altijd gehandeld uit liefde voor Anne. Je kan niet hetzelfde zeggen van Wentworth. En wat bemoeizuchtigeid betreft, Sir Walter en Mr Shephard hebben wel om dat advies van haar gevraagde!
By Diewertje
Karenlee schreef:GAHH!!! ik heb net een hele lange post gemaakt en het is verdwenen! Fuck! Ik HAAT dat!
Dat ken ik ja... :evil:

Lady Russell bedoelt het volgens mij ook zeker goed, maar ik heb toch gemengde gevoelens. Ik denk dat ik bevooroordeeld ben omdat we 'nu' weten dat Wentworth goed terecht is gekomen en rijk is.

En over Wentworth, in Persuasion is hij degene die moet veranderen. Anne is ouder en heeft het inzicht in haar eigen karakter, wat alle JA-vrouwen doormaken, al meegemaakt. (dit heb ik niet zelf bedacht, stond in de inleiding van mijn uitgave ;))
By Merdyff
Ik denk ook dat Lady Russell alles wat ze doet met de beste bedoelingen doet, hoe verkeerd het soms ook uitdraait. Ze wil net dat Anne gelukkig wordt, maar is een beetje te bevooroordeeld om in te zien dat Anne het gelukkigst zou zijn met een arme zeeman (wat Captain Wentworth op dat moment was). Bemoeizuchtig zou ik haar niet echt durven noemen. Ze is Annes 'godmother' als ik mij niet vergis, en sowieso de enige moederfiguur die Anne heeft, dus ik vind het maar normaal dat ze Anne raad wil geven. Als ze het niet zou doen, zouden we waarschijnlijk allemaal zeggen dat het toch schandalig is dat Lady Russell zich niets aantrekt van Anne.
By Em'ly
Ze is eerder een soort stiefmoeder waarop Anne haar vertrouwen op berust hoe sterk Jane ook voor Anne praat dat ze die tijd voorbij is, want toch wil ze toestemming als ze voor de tweede keer verloofd raakt
By Merdyff
Anne wil geen toestemming van Lady Russell. Ze zou haar op geen enkele manier hebben laten weerhouden door Lady Russell om met Captain Wentworth te trouwen. Wat ze wilde was begrip, goedkeuring, Lady Russell die zich verzoende met het feit dat ze met hem zou trouwen. Ze wilde de vriendschap van Lady Russell niet kwijtraken. Als Lady Russell echter had gezegd: 'Ik ben er tegen dat je met hem trouwt.' zou Anne haar vriendschap met Lady Russell opgeven en deze keer niet haar verloving met Captain Wentworth. Dus 'toestemming' is hier zeker niet het juiste woord.
By plandora
Eerlijk gezegd kan ik Lady Russel wel een beetje begrijpen dat ze Anne probeerde ervan te overtuigen de verloving te verbreken. Zoals al eerder geschreven is, had ze waarschijnlijk het beste met Anne voor. Hoe vervelend het ook klinkt, Wethworth was financieel toen nog niet in staat voor Anne te zorgen, en men kan niet alleen leven op liefde alleen.
Voor het zelfde geld waren ze zo geeindigd als de ouders van Fanny Price. (Hoewel ik wel denk dat Anne en Frederik, gezien hun karakter, beter met die situatie waren omgegaan.) Als ze toen waren getrouwd hadden ze in elk geval een moeilijke start gehad. Ik denk dat ze 8 jaar later ( of misschien zelf 2 jaar later) meer kans hebben op geluk.

Neemt niet weg dat Lady Russel wel bevooroordeeld is over Frederik. Ze had ook kunnen vertrouwen op Anne's mensenkennis en gezond verstand, dat Anne de juiste keuze had gemaakt.

Misschien een aardig idee om te fantaseren hoe het huwelijk tussen Anne en Frederik was verlopen als Anne de verloving niet had verbroken. Maar was het boek er natuurlijk niet geweest.
By Merdyff
plandora schreef:Maar was het boek er natuurlijk niet geweest.
En dat op zich is eigenlijk voldoende om Lady Russell als 'friend' te beschouwen, niet? ;)

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!