EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je laten weten wat je van dit boek vindt.
By corina
Wat me opviel in het boek, is dat anderen een mening hebben over Anne's gewicht. Afgezien van het feit dat ik denk: waarom raken vrouwen nooit verlost van een oordeel over hun lichaam? (En waarom doen we er in godsnaam zo enthousiast aan mee?), vond ik het opvallend dat molligheid als iets goeds wordt gezien:

"But happily, either Anne was improved in plumpness and looks, or Lady Russell fancied her so;"

Dit zal vast wel weer een vraag voor Karenlee zijn, maar wat verstaan ze onder plumpness in die tijd (nu is dat al maatje 38 heb ik het idee) en was het echt positief als je wat meer vlees op je botten had?
By Karenlee
Interessante vraag - wat werd er toen als een 'mooie' gewicht/lengte verhouding gevonden? Het was niet, zoals in andere plekken/momenten van de geschiedenis, dat veel vlees op de botten als schoonheid of benijdingswaarde teken van welvaart (zie Rubens) werd gezien. Jane maakte zelf een vrij verassende opmerking over 'te' dik zijn:

"They were divided only by Mrs Musgrove. It was no insignificant barrier, indeed. Mrs Musgrove was of a comfortable, substantial size, infinitely more fitted by nature to express good cheer and good humour, than tenderness or sentiment; and while the agitatons of Anne's slender form, and pensive face, may be considered as very completely screened, Captain Wentworth should be allowed some credit for the self-command with which he attended to her large fat sighings over the destiny of a sone, whom alive nobody had cared for. Personal size and mental sorrow have certainly no necessary proportions. A large bulky figure has as good a right to be in deep affliction, as the most graceful set of limbs in the world. But, fair or not fair, there are unbecoming conjunctions, which reason will patronise in vain - which taste cannot tolerate - which ridicule will seize."

Maar ik denk dat hun mening van wat 'mooi' was zeker wat pondjes hoger lag dan vandaag de dag. Waar men (of liever gezegd, de mode) nu denkt een strakke 34-36 'perfect' is, was het ideaal toen waarschijnlijjk meer in de richting van maat 38-40 - en wellicht ietsje meer. Als je kijkt naar schilderijen van beroemde schoonheden uit die tijd was er niemand die mee zou kunnen doen aan Next Top Model. Van alle vrouwen die Austen heeft gecreëerd hoorde Jane Bennett een van de mooiste te zijn. Iemand heeft dit schilderij, dat Austen zag in een tentoonstelling, al ergens anders in de forum geplaatst. Toen ze daarover naar Cassandra schreef, zei ze: "I was very well pleased, particularly (pray tell Fanny) with a small portrait of Mrs. Bingley, excessively like her. Mrs. Bingley's is exactly herself -- size (mijn nadruk), shaped face, features, and sweetness; there never was a greater likeness."

Afbeelding
De prachtige Jane Bennet was, dus, geen slanke den.

In Persuasion werd Anne aan het begin omschreven als 'thin and faded'. Ze is haar 'bloom' verloren, wat toen verstond werd als 'to be in a state of healthful, growing youth and vigor'. Kortom, ze is door de ogen van de mensen om haar heen als ongezond mager gezien. Het zou me niets verbazen als dat 'magerheid' ergens in de beurt was van de 34-36 die nu zo 'gewenst' (door sommige) is.
By by a lady
Ik kan me goed voorstellen dat dun zijn geen teken van welvaart was. Je ziet ook nog in de 20e eeuw dat vrouwen als Marilyn Monroe ook nog 'curves' hebben. Dun als schoonheidsideaal is iets wat nog helemaal niet zo oud is.
By Diewertje
Ik denk ook dat in onze maatschappij het figuur van Anne als 'normaal of slank' zal worden beschouwd. In die tijd stond het inderdaad teken voor welvaart om een beetje vlees op de botten te hebben, maar niet zoals Mrs. Musgrove :D:. Ik denk dat de maten die Karenlee noemt wel kloppen. Mmmm misschien zou ik toch wel in die tijd willen leven, ik zou helemaal aan het schoonheidsideaal voldoen :lol:
By by a lady
Ja dat zou dan weer een voordeel zijn (niet dat ik overigens mag klagen, ik ben heel erg lang en best slank want dat zit gewoon in de familie). Maar als je de afbeeldingen van vrouwen uit die tijd bekijk, zien ze er allen toch erg slank uit. Niet maatje 0 zoals dat nu al weer een tijdje in is, maar 38-40-42. Corsetten moesten zorgen voor een 'flawless posture' dus de ideaal was er niet een van de Rubens-vrouw maar wat we nu een normaal figuur noemen. Je ziet bij de afbeeldingen in de onderstaande link bijvoorbeeld aan de armen dat die wat gevulder zijn ten opzichte van de rest van het lichaam dat slanker lijkt vanwege het corset en het type jurk dat ze dragen.

http://www.wemakehistory.com/Fashion/Re ... Ladies.htm
By Lejah
Als je naar tentoonstellingen van kostuums gaat ed, dan zie je altijd jurken waar maatje niets in zal moeten!
Ik heg verschillende jurken, kostuums gezien die al wat ouder zijn, bijv alle trouwjurken van de Oranjes, de jurken van de Russische groothertoginnen en jurken uit de tijd van koningin Victorie en Amerikannse jurken ten tijde van de Burgeroorlog. Al die jurken hebben middeltjes (tailles) waar je niet goed van wordt! Een armband past erom! (bij wijze van spreken van dan he)
Natuurlijk hadden ze toen ook corsetten en daar word je middel idd wel extra smal van en de vrouwen van toen vielen natuurlijk niet voor niets zo vaak flauw. Dat kwam doordat ze door de corsetten niet goed diep konden ademhalen.
Maar bij al die exposities heb ik alleen maar van die maatje niets jurken gezien en totaal geen Rubens-achtige jurken.
By Karenlee
Die corsets die zo 'in' waren in de Victoriaanse/VS Burgeroorlog periode maakte wel een heel groot verschil - ze waren bedoeld om alles zo strak mogelijk in te snoeren. In de tijd van Austen hadden ze wel 'stays', maar die waren allen bedoeld voor ondersteuning, niet 'inkrimpen'. 'Klassiek' en 'natuurljik' waren de kenmerken van de kleding toen.
By Em'ly
Misschien hoort het er niet helemaal bij maar de topic zou anders heel kort worden,

Het uiterlijk van Anne en "tweede bloei"daar erger ik me aan is dat zoiets dat we nu noemen stralen of was het echt dat mensen op eens knap(er) werden?)
By Merdyff
Ik denk (maar ik ben geen expert, als je zekerheid wilt, moet je maar wachten tot Karenlee online is ;) ) dat het woord 'bloom' of 'bloei' in het Nederlands werkelijk op een periode van uiterlijke schoonheid ging. Een periode waarin een vrouw werd beschouwd van op het hoogtepunt van haar schoonheid te zijn. Dus vanaf het moment dat ze volwassen werd en echt 'vrouw' werd, tot het moment dat de eerste tekenen van ouderdom (rimpels en dergelijke) kwamen en de schoonheid dus weer begon af te nemen. In Anne's geval denk ik dat veel inderdaad ook afhing van haar uitstraling. Anne was in volle bloei op het moment dat ze Captain Wentworth voor het eerst leerde kennen. Ze was negentien, een mooie jonge vrouw en daarbij nog eens smoorverliefd. Toen ze echter de verloving moest verbreken, werd ze eigenlijk een beetje depressief, zou je kunnen zeggen. Uiterlijk zal ze waarschijnlijk niet zoveel veranderd zijn, maar het gebrek aan vrolijkheid om haar ogen te doen oplichten, het feit dat ze waarschijnlijk weinig glimlachte, maakte dat haar schoonheid 'vervaagde'. Op het moment dat in het gezelschap komt van mensen is die haar waarderen, die zelf ook constant vrolijk zijn (Henriëtta en Louisa), op het moment ook dat ze Captain Wentworth terug ziet en het idee krijgt dat hij ergens toch nog steeds om haar geeft, al is het niet meer op dezelfde manier als vroeger (Het is in Lyme dat we voor het eerst te weten komen dat ze terug aantrekkelijk gevonden wordt door de blik van Mr. Elliot, en dat is na een paar 'attenties' van Captain Wentworth, namelijk het feit dat hij kleine Walter van haar rug haalt en het feit dat hij haar in de koets bij de Crofts plaatst.), op dat moment komt haar vroegere opgewektheid terug boven. De soort van wolk van verdriet en depressie die over haar hing, verdwijnt en haar schoonheid, die eigenlijk nooit echt verdwenen is, wordt weer zichtbaar => haar tweede bloei.
By Em'ly
Merdyff , Je bent geweldig :D dank je voor het uitleggen,

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!