EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je laten weten wat je van dit boek vindt.
By Diewertje
Ik zag bij de voetnoten in mijn editie van Persuasion iets staan wat me opviel.... :shock:

Als Anne in Bath aankomt, merkt Walter Elliot op dat ze er beter uitziet (door Lyme heeft ze haar 'bloom' weer terug), en vraagt of ze soms 'Gowland's lotion' gebruikt.
I should recommend Gowland, the constant use of Gowland, during the spring months. Mrs. Clay has been using it at my recommendation, and you see what it has done for her. You see how it has carried away her freckles
Dan staat achterin het volgende over Gowland's lotion: "Gowland's lotion was a skin lotion, which was presumable infairly wide use, as it was advertised in the Bath Chronicle in january 1817. Tony Tanner suggests that the brand name may imply that Mrs Clay is syphilitic, since recent research has found that Gowland's lotion contained corrosive sublimate of mercury - part of the old-fashioned treatment of syphilis."
By Karenlee
Nou, we weten allemaal dat Mrs Clay en dellebell is, maar ik denk dat Tony Tanner een iets te grote sprong maakt. Mercury was, inderdaad, een van de weinige bekende middelen toen die syphilis kon bestrijden. Maar als je echt syphilis had, was het veel effectiever om de (zeer verdund) mercury via de mond of injectie toegediend te krijgen. Dat behandeling moest Karin Blixen (schrijfster van o.a. Out of Africa) ondergaan in Denemark nadat ze de ziekte op had gelopen van haar overspelige man. Het is - denk ik - gewoon toeval dat mercury ook in Gowland's lotion zat. Er zat ook veel andere kwade spul in de cosmetica uit die tijd - inclusief lood! Ik acht het zeer onwwaarschijnlijk dat iemand in de Regency periode dat lotion in zou smeren om van de syphilis af te komen. De mercury zou gewoon veels te verdund zijn geweest om de spirochetes te kunnen doden.

Gowlands lotion bevatte o.a. natuurlijke vetten, amandelen, suiker en een heel klein beetje 'corrosive mercuric chloride'. Je smeerde het op, liet het even zitten, dan veegde het af. In de woorden van John Gowland (de apothecary die het op de markt zette) kon het "Clear the skin of pimples, tetters, ringworms, freckles, tan, redness of the nose &ce, and inducing a clear and cool healthful white and red complexion.' Volgens hem, liet het de 'scurf' op de oppervlakte van het huid los. Als je dat eenmaal weg was, kon het huid daaronder weer 'ademen' en haar 'youthful bloom' weer krijgen. Het was dus niets anders dan een soort primitief chemische peeling.
By by a lady
Laatst zag ik nog een website met van alles over verzorging & make-up artikelen uit die tijd (ben de link vergeten) De meeste lotions wil je toch echt niet op je huid smeren want daar zit nog ergere troep in dan de producten van tegenwoordig.

Gowlands lotion zal (gezien de ingrediënten) een best heftig goedje geweest zijn.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!