EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je laten weten wat je van dit boek vindt.
Jane Austen schrijft zeker niet alleen over liefde en romantiek, anders zouden haar boeken nu waarschijnlijk niet meer worden gelezen. Daarnaast komt natuurlijk haar 'wit' (ik heb hier nog geen goede Nld. vertaling voor gevonden: slimme geestigheid ofzoiets) maar ook haar mensenkennis.

Inderdaad wordt passie,je blindelings in de liefde storten of er met iemand vandoor gaan afgekeurd of negatief beschreven in Jane Austen's boeken. In andere boeken kan ik me voorstellen dat een elopement zoals Lydia vanuit een hele andere hoek wordt beschreven en misschien juist wordt gezien als de ultieme liefdesverklaring ofzoiets.

Het begrip liefde is bij JA netjes en orderlijk en binnen de grenzen van beschaving. De JA-heroins springen niet uit de band, overwegen hun keuzes rationeel en ook hun uiteindelijke mannen zijn over het algemeen rijk, van ongeveer dezelfde sociale klasse (als in: ze gaan er niet vandoor met de stalknecht ;) ) hebben een goed aanzien en er is nooit vraag of de keuze wel wordt goedgekeurd door de familie.

Maar dan vraag ik me af...wat bedoelen we eigenlijk met romantiek: passie, liefde? Want Jane Austen schrijft natuurlijk wel degelijk over de liefde. En ik heb er in ieder geval veel plezier in om daarover te lezen, al blijft het bij rationele liefdesgevoelens :) . Dit vind ik trouwens ook een logisch gevolg van de samenleving waar ze in leven, met de strikte sociale omgangsregels.
By Karenlee
Inderdaad, het komt eigenlijk neer op wat jij defineer als 'romantiek'. En ik blijf ook ontzettend veel plezier hebben om de Jane Austen 'versie' daarvan te lezen, al blijft het bij rationele liefdesgevoelens .
Hoewel ik in Persuasion niet zoveel 'Jane Austen oneliners', zoals in P&P en Emma heb gevonden, heb ik hier eentje die ik zelf grappig vond. Van Charles, als hij in Bath een box in het theater heeft gereserveerd.
No, I did not promise. I only smirked and bowed, and said the word 'happy'. There was no promise
By Karenlee
OK, he may not be as 'superior' a man as Capt Wentworth, but I do like Charles. He's kind and amiable, not impressed with the airs of Sir Walter and Elizabeth, and is one of the few who from the very beginning seems to value and appreciate Anne as she deserves.
Ja, Charles Musgrove is een schat. Jammer dat hij zo'n vreselijke vrouw heeft. Zoals jij al ergens anders op het forum zei en wat in het boek staat, dat als hij het beter getroffen had, dat zijn vrouw het beste in hem naar boven had kunnen halen. Hij is niet 'bookish' genoeg voor Lady Russell (waarschijnlijk), maar wat maakt dat uit, hij is niet dom. Hij weet Anne inderdaad echt op waarde te schatten en hij gaat ook leuk met zijn ouders om.

p.s. Ik mis nog een beetje input, discussie & stof tot nadenken over Persuasion :D!!!!
By Merdyff
Ik kwam deze ochtend ook een quote tegen die ik wel leuk vond, hopelijk kan ik hem terugvinden.

Ah, hier is hij. Het is een beschrijving van de familie Musgrove, wanneer Anne net is aangekomen op Uppercross.
Oh! could the originals of the portraits against the wainscot, could the gentlemen in brown velvet and the ladies in blue satin have seen what was going on, have been conscious of such an overthrow of all order en neatness! The portraits themselves seemed to be staring in astonishment.
Deed mij aan de portretten bij Harry Potter denken. :lol:
By Merdyff
Their preparations, however, were stopped short. Alarming sounds were heard; other visitors approached, and the door was thrown open for Sir Walter and Miss Elliot, whose entrance seemed to give a general chill. Anne felt an instant oppression, and, wherever she looked, sam symptoms of the same. The comfort, the freedom, the gaiety of the room was over, hushed into cold composure, determined silence, or insipid talk, to meet the heartless elegance of her father and sister. How mortifying to feel that it was so!
Niet echt een grappige quote, maar de manier waarop ik het mij voorstelde toen ik het las, deed mij in elk geval glimlachen. Ik zag het voor mij zoals Malafide die binnenkomt in de troonzaal wanneer Doornroosje pas geboren is, of zoals de Phantom of the Opera het gemaskerd bal komt verstoren in de film. Rook, groenige lichten, dreigende muziek,... Beetje overdreven, ik weet het, maar ik kon het niet helpen. Altijd gedacht dat Sir Walter en Elizabeth iets 'evils' in zich hadden. :lol:

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!